Transakci provází řada nejasností: proti je liberecká Rada města a hlasovalo se o ní nadvakrát. Busline po DPMLJ požadoval 28,5 milionů korun za takzvaný přiměřený zisk z roku 2015. Jednání o způsobu výpočtu této částky se táhnou přes rok. Firma má mít na kompenzaci nárok podle smlouvy uzavřené v roce 2009, kdy představenstvo vedl tehdejší primátor Jiří Kittner.

Proti výplatě celé částky se postavil především Liberec. Rada města uložila představenstvu, aby návrh nepodpořilo a Busline poslali jen 9 milionů. Zbytek měl podle názoru radních dopravní podnik poslat až poté, co vyjde najevo, zda nejde o nedovolenou veřejnou podporu. Město argumentovalo posudky od advokátní kanceláře Havel Holásek a společnosti BDO. Úhrada přiměřeného zisku může podle nich představovat nedovolenou veřejnou podporu, kterou pak může napadnout například Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

DPMLJ jednal s Buslinem o možném snížení této částky i za jiné roky, nakonec přišli s kompromisem, že zaplatí jen za roky 2015 a 2014 a další peníze Busline nebude chtít. Podle zápisu z jednání představenstva by se zaplacením za rok 2015 eliminovala hrozba doúčtování přiměřeného zisku za minulé roky ve výši až 150 milionů korun.

Není ale jisté, zda má Busline na něco takového skutečně nárok. Výplatu za rok 2015 v představenstvu prosazovali hlavně jeho předseda Pavel Šulc (exANO) a bývalý poslanec ČSSD Lukáš Pleticha.

HLASOVALO SE DVAKRÁT 

Výplatu představenstvo schválilo už v listopadu. Jenže hned stejný den dva členové zažádali o revokaci rozhodnutí. Martin Čulík odkazoval na doporučení liberecké Rady města nepodpořit výplatu, Jaroslav Šrajer přišel s jinou omluvou. „Vzhledem k tomu, že jsem dnes nebyl v optimální fyzické kondici, jsem hlasoval v částečném stresu. Z tohoto důvodu žádám o revokaci mého hlasování,“ uvedl Šrajer v dopise svým kolegům. Druhé hlasování probíhalo písemně. Návrh na zrušení původního usnesení ale už neprošel. Pro zrušení byli jen tři zástupci Změny a Čulík, ostatní už nehlasovali. Předseda představenstva Pavel Šulc proto ještě tento týden podal pokyn, aby peníze odešly z účtu DPMLJ na účet Busline. Šulc slíbil odpovědi na otázky k transakci během pátku.

Busline se k zakázce v liberecké MHD dostal bez jakékoliv veřejné soutěže. Podobně se nyní úspěšně snaží dostat do provozu českolipské MHD, kde jde cestou založení společného podniku. Dominantní dopravce v kraji současně otevřeně válčí se svým největším zákazníkem, Libereckým krajem. 

DALŠÍ SPOLUPRÁCE?

Firma se přitom netají, že by ráda provozovala část MHD v Liberci i poté, co mu smlouva vyprší na konci roku 2019. „Ve spolupráci chceme pokračovat v principu vždy, pokud je spolupráce úspěšná. Spolupráce s dopravním podnikem probíhá oboustranně výhodně, řádně a bez komplikací,“ řekla mluvčí firmy Busline Nikola Bradíková.

Není ale úplně jasné, na základě čeho by mohly dál proudit desítky milionů korun ročně z DPMLJ do Busline bez soutěže. Smlouva končí 31. 12. 2019 a ani najatí právníci DPMLJ nenašli cestu, jak ji prodloužit. „Pokračování další spolupráce je ve fázi právního posouzení,“ řekla pouze Bradíková.