Studie počítá s asi 48 kilometrů dlouhou trasou od pramene Nisy v Nové Vsi nad Nisou na Jablonecku přes Liberec, Chrastavu a Hrádek nad Nisou k hranicím. Zhruba 75 procent povede po současných komunikacích, které bude třeba upravit, asi 11,5 kilometru stezek bude ale nutné dostavět.

Náklady projektu se odhadují na 378 milionů korun, řekl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp (ČSSD). „Zatím nevíme, kde na to vzít, regionální operační program s dotacemi na cyklostezky nepočítá, jedinou možností je státní fond dopravní infrastruktury, sám kraj tak nákladný projekt neufinancuje,“ řekl.

Cyklotrasu je ale podle něj možné budovat po etapách. „Rád bych, kdyby se už letos podařilo nějakou malou část zrealizovat. Použít bych chtěl peníze z přebytku loňského hospodaření Libereckého kraje,“ dodal.

Rozvoj cykloturistiky patří k prioritám Libereckého kraje. V současné době je na jeho území asi stovka cyklotras dlouhých bezmála 2200 kilometrů. Z 99 procent ale využívají již existující komunikace, od polních a místních cest, až po místní souběhy se silnicemi I. až III. tříd. Mnohde se cyklistické trasy kříží s hlavními komunikacemi a jsou proto velmi rizikové z hlediska bezpečnosti dopravy. Kraje se snaží oddělit postupně trasy pro cyklisty od motorové dopravy.

V Libereckém kraji se připravuje několik velkých projektů. Mimo koridoru Odra-Nisa se intenzivně pracuje třeba na výstavbě cyklostezky Varhany na Českolipsku nebo na cyklomagistrále Ploučnice. Na Semilsku zase připravují velký projekt cyklostezky Greenways Jizera, která má vést od pramene Jizery až k jejímu soutoku s Labem. Jen tyto tři projekty budou stát bezmála 300 milionů.

Kraj i svazky obcí chtějí jejich výstavbu financovat z evropských fondů. Se spolufinancováním a přípravou projektů by měl pomoci grantový program, který na podporu rozvoje cykloturistiky kraj před dvěma lety založil. Od té doby už z něj rozdělil více než 6,5 milionu korun.