Stále více vyznavačů dálkové cykloturistiky objevuje nový cíl. Břehy moře. Dojet tam mohou po cyklostezce, kterou naši severní sousedé vybudovali podél břehy Nisy. Ta se na rozdíl od stoky stísněné tu kamennými tu zarostlými břehy mění hned za hranicemi v příjemnou řeku zvoucí k rekreaci.

Trasa měří podle oficiálních stránek www.oderneisse-radweg.de celkem 630 kilometrů a vede speciálně vybudovanými cyklostezkami nebo méně frekventovanými silnicemi, zpátky se dá dojet vlakem. Na trasu se zatím nastupuje z Hrádku nad Nisou. V budoucnu ale můžete projet celou cestu už od pramene Nisy.

V plánu je totiž propojení cyklotrasy Odra-Nisa s českou částí, která povede k hranici Trojzemí z Nové Vsi u Jablonce, kde řeka pramení. Zatím se zpracovává projekt. Problém jsou finance. Celkové náklady byly vyčísleny na 330 milionu korun.

„Požadované prostředky výrazně převyšují finanční možnosti kraje. Z tohoto důvodu a vzhledem k nevyřešeným vlastnickým vztahům v některých úsecích připravujeme k realizaci ty části, které využijí a propojí stávající cyklostezky," přiblížila Iveta Moravcová z odboru dopravy Libereckého kraje.

Zatím první nový dokončený úsek vede Machnínem od areálu Integra na kraj obce. Na něj ještě letos naváže další část k elektrárně Kolonka v Andělské hoře odkud bude cesta pokračovat po stávající cyklotrase do Chrastavy. „Úsek je dlouhý 0,8 km a náklady hrazené krajem představují 1,79 miliónu korun," doplnila Moravcová.

Po území Libereckého kraje vede dohromady 128 cyklotras o celkové délce 2 230 kilometrů. Patrně největším projektem je cyklostezka Greenways Jizera.

Trasa začíná u pramene Jizery v česko-polském pohraničí a vede až k jejímu soutoku s Labem. Po dokončení bude měřit dohromady 190 kilometrů. „Zatím je v provozu trasa z Líšného do Malé Skály. Současně probíhají práce v dalších částech, například v úseku z Dolánek do Rakous a na Malou Skálu. Dokončeny budou tento měsíc," upřesnil krajský mluvčí Jiří Langer. Dalším projektem, který má rozšířit nabídku pro cyklisty je Zelená cyklomagistrála Ploučnice, která povede od pramene řeky v Osečné pod Ještědem až do Děčína a měřit bude 85 kilometrů.

Bezpečnost cyklistů zvýší chytrá bunda z TUL

Liberec Pohodlí a bezpečnost. To jsou jednoznačně hlavní trendy, kterými se řídí příznivci cyklistiky. A nejen té adrenalinové. „Lidé se naučili investovat do cyklistického vybavení. Chtějí mít kvalitní oblečení, které dobře odvádí pot, pohodlná sedla, kvalitní a dobře padnoucí helmy a další vybavení. V poslední době velmi vzrostl zájem i o kola s průměrem 29 palců, která jsou rychlejší a lépe dokáží zdolávat překážky kanálek nebo schod na panelce v Jizerkách," popsal Martin Kerda, jeden z největších prodejců cyklistických potřeb v regionu.

Co je chytrá bunda? Novinka, kterou vyvinuli na Technické univerzitě v Liberci a která významně přispěje ke zvýšení bezpečnosti cyklistů. To, co z ní dělá unikát, je elektronika ukrytá v zadní kapse cyklisty a speciální LED diody na ramenou a zádech cyklisty. Ty po stisknutí ovládacího tlačítka na řidítkách signalizují změny směru.

Podle něj se tak už špičková kola posunula z kategorie vrcholového sportu do oblasti rekreační cyklistiky. „Technologie se stále vylepšují a platí to i u oblečení. V kurzu jsou lehké materiály s reflexními prvky. Lidem už ale nestačí pouze funkční oděvy, při výběru hrají velkou roli i módní trendy. Cyklisté chtějí mít oblečení na kolo módní a barevně sladěné," dodává za výrobce Jakub Věncek, obchodní ředitel společnosti Sportswear Kalas.

Ta také ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci chystá absolutní novinku.

Tak zvanou chytrou bundu, která s pomocí elektroniky dokáže signalizovat změny směru při odbočení nebo předjíždění. Podle autora návrhu a vedoucího katedry oděvnictví Antonína Havelky by měla výrazně zvýšit bezpečnost cyklistů. Vývoj trval asi jeden rok. „Původní model jsme ještě vylepšili. Přidali jsme ledky na rukávy, takže při odbočování svítí i na upažené ruce. Zvýšili jsme také spolehlivost elektroniky, která nyní vydrží týden bez nabíjení," řekl docent Havelka.

Na vývoji spolupracovali zdejší odborníci se třemi firmami. Do sériové výroby by se podle Josefa Filipa, ze společnosti Sportswear Kalas, která už otestovala první prototypy, měla dostat letos v červnu.

Víte, že? Ročně zemře na českých silnicích zhruba 70 cyklistů? Jen za loňský rok uvádějí statistiky Policie ČR alarmující číslo 64 cyklistů mrtvých, což je o 14 více než v roce předchozím. Policie také registruje nárůst počtu smrtelných nehod zaviněných nejen řidiči automobilů, nýbrž samotnými cyklisty.