Vyznat se ve všech zakázkách na krajskou autobusovou dopravu není jednoduché. Kraj připravil tendr na deset let, který antimonopolní úřad prověřoval tak dlouho, až ceny už nebyly aktuální. Kraj proto uzavřel nové krátkodobé smlouvy se stávajícími dopravci. Ty ale skončily a bylo nutné připravit další.

KRAJ ZAKÁZKU ZRUŠIL

Už během roku se kraj dohodl s dopravci na Českolipsku, Jablonecku a Semilsku. Ceny za kilometr v celém kraji pak pro rok 2018 stouply kvůli inflaci a nutnosti lépe zaplatit řidiče.

Na Liberecku se ale situace komplikovala. Kraj vyhlásil zakázku, kterou vyhrála společnost BusLine s cenou 32,79 korun za kilometr. Kraji to ale přišlo příliš a soutěž zrušil. „Při zohlednění inflace by letos cena činila 34,64 korun za kilometr,“ uvedl hejtman Martin Půta. Jenže podle antimonopolního úřadu nebylo zrušení správné.

„Postup zadavatele při zrušení zadávacího řízení se stal nečitelným, neboť zjevně neodpovídal dosavadnímu průběhu zadávacího řízení a vzbuzuje pochybnosti o skutečných důvodech pro zrušení,“ stojí v rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Podle hejtmana Půty správnost postupu kraje potvrzuje, že v závěru roku ČSAD přišlo s ještě levnější cenou, 33,38 korun za kilometr jízdy.

V sobotu tak radní prodloužili bez soutěže smlouvu s ČSAD Liberec. Umožnil jim to zákon, podle kterého lze zakázky v mimořádných případech zadat napřímo. „Smlouvu jsme uzavřeli na dobu platnosti trvání mimořádné situace, což jsou maximálně dva roky s výpovědní lhůtou 60 dní,“ uvedla hejtmanova náměstkyně Jitka Volfová.

Autobusy na Liberecku najedou ročně zhruba 3,6 milionů kilometrů. Až dosud si přitom ČSAD účtovalo za kilometr jen 26,8 korun. Kraji se proto každý kilometr od nového roku prodraží o necelých 7 korun. „Pro rozvoj firmy byla taková částka za kilometr nedostačující,“ řekla Volfová. Kraj by rád ČSAD Liberec koupil, i v tom mu ale zatím antimonopolní úřad předběžným opatřením brání.