Jen málo vysokých škol dotáhne geniální nápad do praxe. V Liberci se to povedlo, a tak se už letos v září objeví na trhu první „chytré bundy". Technologii vyvinuli odborníci z textilní fakulty Technické univerzity v Liberci. A jde o světový patent.

Oč jde? Jednoduše řečeno o reflexní cyklistickou bundu, která svítí, ukazuje změnu směru a brzdění. Cyklista tak má na sobě blinkry i odrazku zároveň, což výrazně zvyšuje jeho bezpečnost. Díky unikátní technologii je viditelný až na vzdálenost 250 metrů. Bez reflexních prvků a v tmavém oblečení je z auta, jedoucího padesátikilometrovou rychlostí, viděn až při vzdálenosti pouhých 25 metrů.

V Liberci představili bundu, která svítí a ukazuje změnu směru.

Novinka se skládá z cyklistické bundy se zabudovanými LED diodami na rukávech a ramenou. Zařízení ovládá cyklista na řídítkách. Signál se pak bezdrátově přenáší do zařízení velikosti krabičky od zápalek, které má cyklista na zádech.

„Při praní se jednoduše odepne a bunda se i s LED diodami může normálně prát," popsal vedoucí katedry oděvnictví a spoluautor projektu Antonín Havelka. Zařízení se napájí baterkou a dobíjí stejně jako například mobilní telefony. Baterka vydrží až 36 hodin. Bunda navíc splňuje nejen nároky na moderní design, ale i vysokou funkčnost. Propouští vodní páry a je odolná proti vodě zvenčí, což zaručuje vodní sloupec 1200 milimetrů.

Novinku vyvíjeli na liberecké univerzitě dva roky. Zdejší výzkum se totiž neubírá výhradně cestou nanotechnologií, které školu proslavily, ale i tak zvaných chytrých technologií. „Nemůžeme si myslet, že nás uživí výroba levných triček," poznamenal jeden z autorů světového patentu a zároveň rektor školy Zdeněk Kůs. Podle Josefa Filipa ze společnosti Kalas Sportswear jde o světový unikát, který se dosud nikde jinde nevyrábí. Zájem projevili v zahraničí, například ve Velké Británii. V tuzemsku vyjde bunda včetně zařízení na 9 tisíc korun.

Naprosto zásadní je novinka z liberecké univerzity z pohledu bezpečnosti. Podle policejních zdrojů zahynulo na českých silnicích jen od začátku letošního roku 53 chodců a 34 cyklistů. „Nejvíce je to právě v letních měsících," potvrdil Miroslav Šimeček z ředitelství dopravní policie. Chodci jsou naopak „ohroženým druhem" v podzimních měsících, v listopadu a prosinci.

„I proto je nesmírně důležité pokračovat ve vývoji reflexních prvků," doplnil Martin Farář ze společnosti Besip. Podle něj by se mělo jejich nošení uzákonit i pro chodce. „Letos na podzim se to promítne do novely o silničním zákonu," řekl. „Pokud náš vynález zachrání alespoň několik životů, je to ideální," doplnil spoluautor vynálezu Antonín Havelka z katedry oděvnictví textilní fakulty.

Liberecká univerzita patří v oblasti vývoje mezi nejúspěšnější školy u nás. Jen prodej licencí na zdejší patenty přinese do rozpočtu školy ročně 2 až 4 miliony korun, zatímco u jiných škol se podle rektora Zdeňka Kůse jedná řádově o desetitisíce.