„O problému na mostě jsem se dozvěděl včera večer,“ říká starosta města Michael Canov. „Zřejmě po něm projel příliš těžký kamion, nebo byl prostě přetížený. Takové mosty nejsou podle mě stavěné na 70 kamionů denně plus autobusy a náklaďáky.“

Stojíme u mostu, pro který je výraz „strategický“ možná slabý. Starosta ukazuje železný plát, kterým byl provizorně vyspraven. Než se podaří most uzavřít.
„Taková uzavírka není jednoduchá,“ vysvětlil ředitel KSS Jan Bergler. „S ohledem na autobusy a ostatní logistiku předpokládáme, že se jej podaří uzavřít od pátečního večera.“

V pátek odpoledne po něm každopádně auta ještě jezdí. Co bude pak? „Kamiony budou muset jezdit objížďkou přes Václavice,“ děsí se starosta Canov. „Neumím si to ale vůbec představit, už teď tou trasou jezdí jednosměrně. A lidé z Václavic jsou tím velmi omezení. Dva kamiony v protisměru se podle mě nemohou vyhnout,“ dodává. Podle ředitele KSS Berglera se již nyní dokončují plány objízdných tras, z nichž ta kratší by mohla začít fungovat od pondělního rána. „Vím o té variantě, Syner prý slíbil, že dočasně a provizorně zprovozní ulici Pobřežní, která je v rekonstrukci. Jestli se to podaří, bude to zázrak,“ pochybuje starosta Canov.

Stojíme u rozkopané komunikace. Pilně se na ní dělá, ale na dokončovací práce to zrovna nevypadá. Za jak dlouho by se podařilo silnici otevřít, kdybyste opravdu spěchali – ptáme se jednoho z řidičů firmy. „Čtrnáct dní, tři týdny. Nejméně,“ odhaduje dělník.
Stavbyvedoucí firmy Syner Kašpar je ale mnohem optimističtější. „Chtěli bychom to stihnout. Komunikace bude ale v provozu jen po dobu opravy mostu, a navíc pouze pro kamiony,“ sdělil na dotaz Deníku. „Samozřejmě se nebude dělat asfalt, jezdilo by se po štěrku,“ upřesnil. Zásadní otázkou ale je, jak dlouho bude oprava mostu trvat.

A to především pro občany Chrastavy, která je nyní řekou Jeřicí doslova rozpůlena. Jejich původní most vzala voda, náhradní a nyní poškozený poskytla Armáda ČR. „Volal jsem přímo náčelníku Generálního štábu Pickovi, zda může armáda nějak pomoci. Řekl mi, že není stav nouze,“ objasňuje starosta Chrastavy. Armáda tedy opravu mostu řešit nebude, neboť ten je zahrnut do majetku Správy hmotných rezerv státu. Na tahu je Krajská správa silnic. Její ředitel Bergler odhaduje: „Jeden díl mostu se musí vymontovat. Vyřešíme havárii, ale musíme to zadministrovat. Odhaduji, že se to podaří koncem příštího týdne.“

Právě zdlouhavé administrativy se nejvíce obává starosta Canov: „Technická závada na mostě podle mě není tak komplikovaná. Nejsložitější je, aby se na tom v době míru začalo vůbec pracovat,“ naráží starosta na vyjádření náčelníka Picka a dodává: „Po povodních to byl vůbec první zprovozněný most, protože je to pro město naprosto stěžejní místo. A to byla průjezdná ulice Pobřežní!“