„Celá republika se potýká s rostoucími cenami vstupů, zejména s růstem cen pohonných hmot. Pro rok 2023 počítáme s nárůstem nákladů na stávající rozsah dopravní obslužnosti až o 160 milionů korun. Kraj nechystá rušení spojů, ale chce zajistit stálou kvalitu služeb, a především dostupnost dopravy v okrajových částech regionu. Aby ale mohli dopravci vůbec vypravit své spoje a měli alespoň pokryté všechny náklady, je nutné navýšit cenu jízdenek,“ uvedl hejtman Martin Půta s tím, že pravidelných cestujících se změna jízdného nedotkne.

Například jízdenka z Liberce do Hrádku nyní stojí 45 korun, po zdražení vyjde na 50 korun. Upozornil také na fakt, že z jízdného se na náklady vybere pouze část peněz, konkrétně z železniční dopravy 15 procent a z autobusové 41 procent. „Je tedy evidentní, že zejména na vlakové dopravě budeme muset zapracovat a dostat na železnici víc cestujících,“ poznamenal hejtman.

K tomu doplnil informaci statutární náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták: „V praxi se nyní cestující tím, že si koupí jízdenku, podílí na nákladech na dopravu jednou pětinou. Pokud si například lidé pořídí jízdenku za 20 korun, neznamená to, že její hodnota odpovídá pokrytí všech nákladů dopravcům. Znamená to, že kraj dalších 80 korun musí dopravci doplatit, protože jeho výdaje jsou u tohoto konkrétního příkladu celkově 100 korun.“

Silnice kolem přehrady Souš v Jizerských horách je tradičně přes zimu uzavřená. Ilustrační foto
Silnice ze Souše na Smědavu se opět zavírá. Průjezdná bude až na jaře

Cestující využívající dopravu v Libereckém kraji pravidelně zvýšení cen nepocítí. „Chceme je motivovat, aby v dnešní nejisté době dali přednost veřejné dopravě, pokud možno dlouhodobě,“ doplnil Sviták. S ohledem na zhruba poloviční objem financí u časových a síťových jízdenek tak dojde ke zdražení v průměru o 5–6 %. „Počítáme s tím, že do rozpočtu kraje se zdražení promítne navýšením výnosů o 18 až 20 milionů korun,“ vysvětlil Sviták.

Liberecký kraj objednává ročně zhruba 4,6 milionu kilometrů v železniční a 15 milionů kilometrů v linkové dopravě. Přispívá rovněž na provoz tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a na vybrané linky městské hromadné dopravy v některých okolních obcích. Ročně tak kraj vynakládá na dopravní obslužnost zhruba miliardu. Výnosy včetně kompenzací jsou na úrovni zhruba 400 milionů.