Patnáctého července vstoupí v platnost nový ceník společnosti Student Agency (SA), která svými žlutými autobusy přepravuje cestující na přímé lince mezi Libercem a Prahou. Ceny jízdného půjdou nahoru u všech tarifů o několik korun. Nejvíce si budou muset oproti stávajícím cenám připlatit mladí lidé a důchodci.

Tarif Student jde nahoru o 8 korun, senioři zaplatí navíc 10 korun. Základní jízdné pokoří hranici sta korun. „Důvod zdražení je jasný. Stále stoupá cena nafty, od počátku roku podražila zhruba o 12 procent. Před časem jsme uvedli, že jízdné zdražíme v průměru o 8 procent. To jsme ale u některých tarifů nedodrželi a zdražili méně. Základní jízdenka bude stát na trase Liberec – Praha pouze o 5 korun více, protože jsme nechtěli jít přes hranici sta korun,“ řekl Deníku Radim Jančura, ředitel SA.

Za zdražení jízdného ale Radim Jančura slibuje svým zákazníkům větší komfort v dopravě z Liberce do Prahy a zpět. Na linku přijdou na podzim nové autobusy, vozový park bude postupně zcela obnoven. „Už teď jezdí na liberecké lince více jak polovina nových autobusů. Na podzim přidáme další nové autobusy a postupně budou jezdit pouze ty nové,“ vysvětlil Radim Jančura.

„Komfort, který nabízi Student Agency je pěkný, když jsem jel žlutým autobusem poprvé, připadal jsem si jako v letadle. Obsluha je milá, rád si dám cestou kávu a přečtu si noviny. Rozhodně bych ale uvítal nižší cenu. Pětadevadesát korun, které dám nově za svůj seniorský lístek, to už mi připadá opravdu moc. Je to jen o pět korun méně než za základní tarif a to tedy není skoro žádné cenové zvýhodnění,“ řekl cestující Jiří Lexa.

Liberecká linka však není jediná, která zdražila. Nahoru šly také ceny na nejnovější autobusové lince SA Praha – Český Krumlov. Například linka Praha – Plzeň ale ve srovnání s libereckou tolik nepodražila. Každá autobusová linka se podle ředitele SA totiž chová jinak a je nutno k autobusovým trasám přistupovat tedy jednotlivě, nikoliv komplexně. „Lidé se nás často ptají, proč třeba stejná jízdenka v Plzni stojí o několik korun méně než v Liberci. Je to z toho důvodu, že doprava na této lince je zcela jiná. Linka Plzeň – Praha jezdí naplněná v průběhu celého dne v obou směrech,“ řekl Radim Jančura.

Linka z Liberce do Prahy a zpět se ale chová zcela jinak. Je totiž takzvaně jednosměrná. „Linka z Liberce je pro nás jakoby nejhorší linkou. Autobusy odsud jezdí naplněné ráno do Prahy a odpoledne z Prahy. Lidé z Liberce dojíždějí do hlavního města. Opačně to ale moc nefunguje,“ popsal situaci Jančura.

Několik cestujících Deníku potvrdilo, že se jim nelíbí především klesající zvýhodnění kreditové jízdenky. Rozdíl mezi cenou za kreditovou jízdenku a za lístek na pevné datum je v některých tarifech mizivý, někde není dokonce rozdíl žádný.

Nespokojeni jsou i studenti, které bude cesta do Prahy stát už vždy přes 70 korun. Přitom cesta u konkurence vyšla mnohem levněji. Společnost Student Agency ale autobusy jiných společností mezi Libercem a Prahou svou cenovou politikou odsunula a drží na trase monopol. Naposledy zdražila společnost hromadně v lednu, především kvůli vyšší DPH.