Základní jízdenka pro dospělého nyní stojí 24 korun, nově bude elektronická jízdenka MHD stát 28 korun a papírová 34 korun. „Po letech, kdy jsme to elektronické jízdné pouze zvýhodňovali, tak dneska ho nastavujeme jako základní. Takže naopak papírové jízdné, které je zatíženo doprovodnými náklady jako tisk jízdenky či provize prodejcům, znevýhodňujeme, “ řekl náměstek primátora pro technickou správu a informační technologie Jiří Šolc (ANO).

Finance, které tak změnou cen Dopravní podnik města Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) získá, využije na investice do rekonstrukce kolejí, obnovu vozového parku, ale i nákup nových vozidel.

Zároveň dojde k prodloužení času platnosti jízdenky ve všední den. Zatímco nyní mohli občané cestovat na jednu jízdenku maximálně 40 minut, díky změně to bude celá hodina. Roční předplatné vyjde na 3 990, u něj došlo ke zvýšení o 340 korun.

U čtvrtletního kupónu se cena zvedla o 230 korun na 1 600, třicetidenní kupón si cestující pořídí za 660 korun a týdenní za 250. „Právě předplatné zůstává nejatraktivnější složkou. Snažíme se zvyšující se náklady rozložit tak, aby je na bedrech více neslo město než občané,“ zdůraznil primátor Liberce Jaroslav Zámečník (Starostové pro LK).

Recyklace textilu už nemůže být jednodušší. S novinkou přišla katedra hodnocení Fakulty textilní Technické univerzity v Liberci.
Co s textilním odpadem? V Liberci z něj vznikají ramínka, najde i další využití

„Snažím se chodit pěšky, ale když už nemůžu, koupil jsem si jednorázovou jízdenku. Teď si ji nebudu moci dovolit, za 34 korun je pro mě naprosto neakceptovatelná. Ta doprava není na takové úrovni, aby se muselo zdražovat,“ svěřil se invalida Roman Čeliš. „No, tak to už je vrchol. V autobuse se ráno nedá ani stát, natož si s malým dítětem sednout, když člověk jede do školky přes celé město. A za tohle si platit? Zlatý auto,“ netajila rozčarování Pavlína z Liberce.

Od příštího roku v Liberci stoupne také základní sazba pokuty za cestování bez platné jízdenky z 600 na 1500 korun. Novinkou by měla být možnost snížit výši pokuty na 700 korun v případě, že si „černý pasažér“ zakoupí minimálně čtvrtletní jízdenku. „Na jedné straně musíme reagovat na zvýšené náklady, ale na druhé straně chceme veřejnost motivovat, aby nabízenou službu MHD využívali stále častěji,“ dodal předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.

Se zdražením jízdného v MHD nesouhlasí opozice, která navrhovala zavedení krátkodobé jízdenky a možnost nákupu výhodné roční jízdenky na splátky. Podle ní v nabídce jízdného dlouhodobě chybí krátkodobá jízdenka s cenou do 20 korun a platností přibližně 15 minut, díky které by se lidé dostali z centra města na většinu sídlišť nebo k turistickým cílům.

Ilustrační foto
Cestující si připlatí. Od nového roku se zvednou ceny v krajském ceníku

Opoziční zastupitelé také navrhovali, že když si někdo koupí devět měsíčních kupónů v řadě, automaticky se mu nahraje navazující čtvrtletní kupón s nulovou cenou. Podle vedení města by zavedení něčeho takového stálo miliony a trvalo nejméně rok.

„Vedení města prostě nechce a tak si vymýšlí absurdní argumenty. Když to nešlo takto, kontaktovali jsme společnost levnatramvajenka.cz, která nákup roční tramvajenky na splátky nabízí v Praze. Tato společnost tak od listopadu zahájila svoje působení i v Liberci,“ informoval zastupitel a člen dozorčí rady DPMLJ Josef Šedlbauer (Liberec otevřený lidem).

Cena služby u soukromé společnosti je 399 korun měsíčně, v souhrnu tedy člověk zaplatí za rok 4 788 korun. Je to o necelých 800 korun více než za roční kupón, ale služba primárně míří na lidi, kteří si ho nemohou dovolit zaplatit najednou. Stále se to vyplatí více než zakoupení čtyř po sobě jdoucích 90-ti denních kuponů.

„Chtěli jsme, aby lítačku na splátky zajistilo za výhodnějších podmínek pro občany město. Ale akceschopnost radnice a libereckého dopravního podniku je, jaká je. Jsme tak rádi, že zde tedy bude aspoň možnost nabídnutá soukromým poskytovatelem,“ dodal Jindřich Felcman (Liberec otevřený lidem).

Podívejte se: Je tu Movember! „Kníraté“ autobusy i tramvaje křižují liberecké ulice

Zdroj: Jiří Louda