Funguje, některé operace ale stále provázejí problémy. Tak hodnotí v pěti největších městech Libereckého kraje centrální registr vozidel spuštěný na začátku letních prázdnin. „Neustále se potýkáme s problémy u starších vozidel s rokem výroby 1993 až 2002, kdy nedošlo k řádnému převedení údajů ze starého do nového systému. Vyřízení klienta s takovým vozem trvá dlouho, vše se musí znovu dohledávat a znovu zaevidovat," řekla mluvčí jablonecké radnice Markéta Hozová.

Další problémy

U případů, kdy jsou data správně zadaná, systém podle ní pracuje rychle. „Problémy nastávají také při lustrování majitelů vozidel například pro účely soudu či exekuce, to nelze na přepážce stoprocentně ověřit. Už ale nedochází k tomu, že bychom klientovi nemohli vyhovět. S většími či menšími komplikacemi lze běžně prováděné operace uskutečnit," dodala.

Většina měst není schopna čísly podložit, kolik lidí odbaví a jak dlouho trvá vyřízení jejich žádosti ve srovnání s předchozím registrem. „V novém systému nemáme ke statistice přístup, proto nelze srovnání provést. Každopádně je nový systém pomalejší a náročnější zejména při kontrole správnosti zpracovávaných dat," řekl vedoucí odboru dopravy v Semilech Jiří Eichler.

Podle statistiky, kterou si vedou v České Lípě, u starého systému klienta odbavili za 13 minut, u nového to trvá 17 minut. V průměru o pět minut se prodloužila i čekací doba na 43 minut.

„V současné době už ale nový registr funguje bez problémů. Kvůli dvoutýdennímu výpadku registru v červenci ale budeme mít až do konce září rozšířené úřední hodiny, a to každý pátek od 8:00 do 13:30," řekla mluvčí českolipské radnice Kateřina Urbanová.

Základní srovnání se starým systémem mají i v Liberci díky číselnému vyvolávacímu systému. V červenci odbavili o čtvrtinu méně lidí než loni, v srpnu jich ale bylo asi o sto více 4174.

Až na počáteční problémy systém podle vedoucího odboru dopravy Pavla Rychetského funguje. „Když to funguje v Liberci, ale v některých jiných městech ne, pak není chyba v systému. Ten je celostátní," řekl Rychetský. „Nový software vyžaduje víc dat a jiný formát dat. To přináší problémy, protože ta stará data nepřeklopil automaticky, ale stáhl je do archivu. Nyní je potřeba je zanést do nového systému, což je běh na dlouhou trať," míní.

Obdobný názor má také vedoucí dopravy v Turnově Pavel Vaňátko. „Registr funguje dobře. Největším problémem jsou nesprávně migrovaná data, kterých je velké množství a které se musí při jednotlivých registračních úkonech opravovat a doplňovat. Tento proces může být dlouhodobý," řekl.

Zlobí od začátku

Nový registr ministerstvo dopravy spustilo 9. července. Po zhruba hodině provozu systém selhal a od té doby se potýkal s problémy. Software pro nový registr stál 37 milionů korun, firma ATS Telcom Praha zakázku získala od ministerstva dopravy bez výběrového řízení.

Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o sankce za nefunkčnost systému. Chybně uvedená data by podle ministerstva dopravy měla ze systému úplně vymizet do konce září.(čtk)