Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj zrušil minulý týden na základě jednomyslného doporučení rozkladové komise prvostupňové rozhodnutí, v kterém úřad nákup ČSAD Liberec posvětil.

PROTI NÁKUPU

Proti nákupu se ozývá od začátku společnost Busline, která od kraje získává největší část peněz na zajištění dopravní obslužnosti. I kvůli jejímu přístupu se kraj rozhodl jít podobnou cestou jako Ústecký kraj a mít vlastního dopravce. Na rozdíl od Ústeckého kraje ale nechce jít Liberecký kraj cestou založení nové firmy, ale koupí již existující společnosti. Plán na odkup ČSAD Liberec schválili už v srpnu zastupitelé.

USPĚLI NA PODRUHÉ

BusLine se na ÚOHS obrátil kvůli pochybnostem o tom, zda jednání Libereckého kraje nesměřuje k nezákonnému zadání veřejné zakázky mimo zadávací řízení. Busline v první instanci u ÚOHS neuspěl. V rozkladu byl ale už úspěšný.

ÚOHS zatím nezveřejnil rozhodnutí rozkladu, z tiskové zprávy ale vyplývá, že celý problém se týká toho, zda je možné postup kraje definovat jako veřejnou zakázku na dodávky nebo ne. Pokud ano, měl by postupovat podle zákona o veřejných zakázkách.

CO ŘÍKÁ ZÁKON

„Zákon definuje veřejnou zakázku na dodávky, jako veřejnou zakázku, jejímž předmětem je pořízení věcí, zvířat a ovladatelných přírodních sil,“ uvedl ÚOHS v tiskové zprávě. Rozkladová komise ale začala řešit pojem „věc“. Úřad se řídil v první instanci unijní směrnicí, že akcie nelze podřadit pod pojem věc, a konstatoval, že cílem evropské úpravy nebylo regulovat pořízení takových věcí, jako jsou akcie, pohledávky či závod. Rozkladová komise ale uvedla, že je nutné přihlédnout k širšímu vymezení definice „věci“ tak, jak je obsažena v občanském zákoníku.

„Unijní úprava nebrání vnitrostátnímu zákonodárci přijmout přísnější opatření v oblasti veřejných zakázek, což se v nyní posuzovaném případě stalo. Lze tedy konstatovat, že česká legislativa, k níž má být primárně přihlíženo, obsahuje v zákonné definici veřejné zakázky na dodávky pojem „věc“ ve smyslu občanského zákoníku,“ uvedl Rafaj. ÚOHS zatím nezveřejnil rozhodnutí rozkladu, z tiskové zprávy ale vyplývá, že celý problém se týká toho, zda je možné postup kraje definovat jako veřejnou zakázku na dodávky nebo ne. Pokud ano, měl by postupovat podle zákona o veřejných zakázkách.

POJETÍ TERMÍNU VĚC

V rozkladu tak zavázal úředníky na prvním stupni, aby při novém projednání řešil i širší pojetí termínu věc. „Využijeme možnosti nahlédnout do spisu. Po tom, co budeme mít dostatečné informace, se jimi bude zabývat naše pracovní skupina složená z odborníků, rada kraje i zastupitelstvo kraje. Cílem Libereckého kraje je i nadále vytvořit vlastní dopravní podnik a mít tak veřejnou autobusovou dopravu pod stoprocentní kontrolou,“ řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta a dodal: „Dvě třetiny nákladů dopravců dotují kraje a mzdy řidičů jsou regulovány nařízením vlády, proto se podle nás nejedná o tržní prostředí. Po naší výzvě k odstranění nečinnosti ÚOHS jsme podobný krok očekávali, takže snaha oddálit nákup ČSAD Liberec nás nijak nepřekvapuje.“