„My jako samospráva máme jen omezené možnosti, můžeme člověka maximálně vyslechnout,“ vysvětlil budoucí primátor Jaroslav Zámečník (SLK). Liberecký „ombudsman“ by měl občanům s řešením jejich problémů pomoci více. „Měl by je jednoduše nasměrovat nebo vysvětlit legislativní výrazy,“ řekl budoucí radní Petr Židek (ODS).

ÚŘEDNÍKŮ VÍC NEBUDE

V plánu je, aby ochránce práv spadal pod tajemníka. „V lednu nebo únoru plánujeme nový organizační řád magistrátu. Chceme funkcí pověřit některého ze stávajících zaměstnanců,“ předeslal Zámečník. Mimo to by měly vzniknout také pozice asistenta pro pomoc investorům nebo seniorského poradce. „Chceme ale zastavit trend zvyšování počtu úředníků,“ doplnil Zámečník.

To však není jediným záměrem nového vedení. Programové prohlášení, které nyní podepíšou všichni koaliční zastupitelé, má pět stran a je rozděleno do 11 kapitol. Nová vláda například chystá dokončení územního plánu nebo přípravu řady dopravních projektů, jako je Nová Pastýřská, Nová Žitavská nebo obchvat Liberce přes Hanychov.

V plánu je také zřízení takzvaného participativního rozpočtu, což znamená, že o využití části peněz budou rozhodovat sami občané. „Naše představa je pět milionů, chceme se poučit z toho, jak to funguje v jiných městech,“ uvedl zastupitel Jan Berki (SLK). Participativní rozpočet funguje například v České Lípě či Semilech.

Firmy, které Liberec vlastní, by pak měly přejít na takzvaný německý model řízení, v němž je posílená role dozorčích rad. Například dozorčí rada dopravního podniku by se měla rozrůst z devíti členů na jedenáct, usednout by v ní měli i zástupci Libereckého kraje. „Kraj platí dopravnímu podniku příspěvek na zajištění dopravy do okolních obcí a vyrovnává protarifovací ztrátu. I proto zde potřebujeme mít zástupce kraje,“ vysvětlil Zámečník.

Programové prohlášení plánuje vedení každý rok vyhodnocovat a doplňovat. Volba libereckého primátora a radních se uskuteční v úterý 20. listopadu