Už dva roky měly po krajských silnicích vozit cestující autobusy dopravce, který zvítězil ve výběrovém řízení. Jenže o tom, kdo soutěž o celkovém objemu čtyř miliard korun vyhraje, se vůbec nerozhodlo. Soutěž v květnu roku 2014 zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. V pondělí o jejím osudu po dvou a půl letech definitivně rozhodl. Pro Liberecký kraj je výsledek rozpačitý. Úřad sice potvrdil, že v zadání zakázky kraj nepochybil, zákon ale porušil při vyřazování dvou uchazečů.

Dopravce ČSAD Slaný a ČSAD Ústí nad Orlicí komise ze soutěže vyloučila kvůli údajně nepřiměřeně nízkým cenám. „Zadavatel rozhodl, že nové posouzení a hodnocení provede jiná hodnotící komise a toto své rozhodnutí transparentně nezdůvodnil," konstatoval předseda úřadu Petr Rafaj.

Rozhodnutí o vyloučení proto úřad zrušil a oba dopravce vrátil zpátky do hry.

Radní Vladimír Mastník (SLK), který má dopravu na starosti, je s rozhodnutím úřadu spokojený. „Mám radost, máme potvrzeno, že jsme v zadávací dokumentaci chybu neudělali," uvedl. Žádné osobní pochybení si Mastník, který byl i členem hodnotící komise, nepřipouští. „Za svým postupem si stojím," dodal.

BUDE NOVÁ SOUTĚŽ?

Celé výběrové řízení se tedy nyní vrací téměř na začátek. „Pravděpodobně se teď sejde původní komise, která začne znovu hodnotit jednotlivé nabídky," nastínil další postup hejtman Martin Půta (SLK).

Jenže není vůbec jisté, jestli jsou nabídky podané před několika lety stále aktuální.

„Zakázka měla být na deset let, s čímž přihlášení dopravci počítali ve svých kalkulacích," vysvětlil hejtmanův náměstek Mastník. Čím dál častěji se proto hovoří o možnosti úplného zrušení celé soutěže a vyhlášení nové. „To je postup, který preferuji," potvrdil Mastník. Teď jsou podle něj na místě konzultace s právníky, aby nedošlo k dalšímu pochybení.

Že celá věc směřuje k novému výběrovému řízení si myslí i opoziční zastupitel Jaromír Baxa (Změna). „Nevím ale jestli je to dobrá zpráva. Pokud by novou soutěž připravovali stejní lidé, jsem k ní skeptický," řekl Baxa.

NEVÝHODNÉ SMLOUVY

Autobusy v kraji nyní jezdí na základě přímého zadání. Kraj až do roku 2017 prodloužil smlouvy s dosavadními dopravci, což se rovněž stalo terčem kritiky. „Občané na těchto nevýhodných smlouvách tratí desítky milionů," myslí si Baxa. V tomto případě ale antimonopolní úřad rozhodl, že kraj zákon neporušil.

„Zadavatel se dostal do situace, která by měla za následek vznik škody velkého rozsahu," stojí v rozhodnutí z minulého týdne.