Podle některých řidičů je ale značení nejasné a mnozí kvůli tomu také nedodržují povolenou rychlost. „Před křižovatkou u Novoplastu je sice zpomalení na 70, ale za ní už žádná značka informující o rychlosti není, takže řada lidí jede devadesátkou. Pokud jedu sedmdesátkou, dávají mi najevo, že zdržuji. V místě, kde jsou dva pruhy, předjíždějí, ale pak je přibrzdí zpomalení na původních 70 km/h, takže se snaží rychle zařadit zpátky. Úsek je podle mě příliš krátký na tolik rychlostí,“ nabízí svou zkušenost řidička Jana Zapletalová.

Podobné je to i ve směru z Jablonce, kde se napojuje vedlejší silnice a rychlost je tam snížena na 50 km/h. Ani to však řada řidičů na rovném širokém úseku nerespektuje. „Po ukončení padesátky navíc není jasné, zda se má pokračovat rychlostí 70 nebo už 90 km/h, když jsme mimo město,“ popisuje další z řidičů.

S problémy se potýkají i šoféři autobusů, kteří několikrát denně vyjíždějí ze zastávky a v nepřehledném úseku se snaží zařadit do rozjeté kolony. „Je to strašný,“ ulevuje si jeden z nich. A obává se, že se situace ještě zhorší v zimě. Nejen kvůli počasí. Od prosince už totiž skončí v režim předčasného užívání stavby a provoz zahustí ještě nákladní doprava.

To, že má nový úsek silnice 1/14 rezervy z pohledu bezpečnosti, potvrdila i policie. A nápravu chce sjednat i kraj. „Došli jsme k závěru, že musí dojít k některým dílčím opatřením,“ říká Vladimír Stránský z dopravního odboru krajského policejního ředitelství.

Kromě respektování vyhlášky by k vyšší bezpečnosti mělo přispět i umístění světelných tabulí na viditelnější místo ke středu vozovky. Řidiče upozorní na překročení povolené rychlosti. „Se světelným značením rychlosti máme dobré zkušenosti z libereckého tunelu, kde se potvrdilo, že na ně řidiči reagují,“ uvádí Stránský příklad.

Bezpečnější výjezd autobusů z vedlejší silnice by podle něj měly zaručit i dopravní zrcadla. Zásadní by však byla výměna neprůhledných protihlukových stěn, které snižují výhled řidičů z vedlejší silnice. A právě na tom se už podle mluvčího krajského úřadu Filipa Trdly pracuje. Výměna „protihluků“ by měla být hotova do zimy. „Na výjezd autobusů upozorní také nové značení,“ doplňuje mluvčí.

ZA CHODNÍKY MŮŽE RADNICE

Problémy ale netrápí jen řidiče. Zastávka autobusu z Liberce totiž končí asi kilometr od zástavby a chodci se tak ke svým domovům prodírají buď za svodidly, nebo po silnici. Chodníky chybí. Tady jsou ale podle kraje na tahu příslušné obce. „Chodníky nejsou majetkem kraje. Města v rámci projekční přípravy neuplatnila požadavek na výstavbu chodníků, proto tam nejsou,“ upozorňuje mluvčí.

ZRUŠENÉ ZASTÁVKY, CHYBĚJÍCÍ SVODY

S kritikou místních se setkávají i další skutečnosti. Třeba bez náhrady zrušená zastávka linkového autobusu do Jablonce. „To je jen jedna z věcí,“ zlobí se Ivana Mikesková z Kunratic. „Křižovatka Janovská, kde je konečná autobusu MHD a zajíždějí tam kamiony do Novoplastiku, není odhlučněná. Také jsme žádali o odvodnění slané vody ze silnice. Marně,“ dodává.