Řeč je o prvním zděném domu bez loubí, známém též jako Dům u Zlatého beránka. Již několik měsíců se Magistrát města Liberce snaží vypořádat s reklamou, kterou si na tento dům umístili vietnamští podnikatelé. Historické centrum města i dům, jehož historie sahá do dob Albrechta z Valdštejna, dnes jen s těžkým dechem vypovídá o minulých staletích.

Jak potvrdil Jaroslav Badalec z oddělení státní památkové péče, magistrát se s novou výzdobou historické zóny města nesmířil. „V této věci stále probíhá správní řízení. Z toho důvodu nemohu nyní poskytnou další informace,“ sdělil.

Jakkoliv je nevhodně umístěná reklama na Domu u Zlatého beránka do očí bijící, je podle názoru Národního památkového ústavu v Liberci obdobných míst mnohem víc. „Tento případ není zdaleka ojedinělý, ale je to dle mého názoru ukázka stavu, kdy provozovatel není schopen vytěžit z původní krásy památkové budovy její skutečnou hodnotu. Není zdaleka jednoduché přesvědčit provozovatele, že respekt k historické zóně může znamenat dobrou reklamu pro jeho provozovnu,“ potvrdil Jiří Křížek z Národního památkového ústavu.

„Ve srovnání například s Jabloncem nad Nisou, na tom není centrum města Liberce příliš dobře. Z osobní zkušenosti mohu říci, že právě v Jablonci majitelé či komerční nájemci budov nemají s respektem k historii zdaleka takový problém. Najít pak konsenzus mezi historií a podnikáním není tak těžké. A pohled na historickou zónu Jablonce nad Nisou mluví sám za sebe,“ podotkl odborník památkového ústavu.

Jak však poznamenal, jsou města, kde nezbylo magistrátům, než přistoupit k razantnímu řešení. „Na druhé straně je zde Praha, která dlouho tolerovala všemožné reklamy, které historický ráz budov zcela ignorovaly. Nyní proto hlavní město přistoupilo k celkem nekompromisnímu vymáhání zákona,“ uvedl Jiří Křížek také druhou cestu, jak se města mohou chránit.

Podle něj se však Liberci daří situaci obracet ve prospěch historické krásy, která se pod barevnými neony a reklamními poutači skrývá. „Situace v Liberci je postupně lepší. Je očividné, že se magistrátu města daří s obchodníky jednat a najít kýžený kompromis mezi propagací obchodu a rázem centra města. Smutný pohled je však stále na ulici Pražská, kde prakticky není ani kam další reklamy umístit, ale pevně věřím, že postupem času ukáže i tato ulice svoji krásu,“ předeslal Jiří Křížek z památkového ústavu.

Jeho slova potvrdil i tiskový mluvčí Magistrátu města Liberce a zároveň vedoucí kanceláře primátora Martin Korych. „Magistrát se snaží najít s provozovateli prodejen a restaurací shodu. Někdy se setkáváme s pochopením a majitelé či nájemci budov vsadí skutečně na to, že síla historické architektury je právě jejich reklamou. Bohužel jsou samozřejmě i tací podnikatelé, kteří město a jeho architekturu a historii ignorují. V takových případech musíme přistoupit ke správnímu řízení. Domnívám se však, že kdo chce v tomto městě vydělávat, musí jej umět respektovat,“ zdůraznil.