Když nahodí motory, ekologům se otvírá nůž v kapse. Jejich jízdu je slyšet a často i cítit na hony daleko. Ale éra podomácku zkonstruovaných traktůrků, které v druhé polovině minulého století vytlačily z venkovských polí koně a tažný dobytek, je bohužel nenávratně pryč. Nahrazují je tiché, ekologické a taky patřičně drahé tovární stroje.

Naštěstí je stále dost lidí, kteří na své olejem a naftou vonící pomocníky nedají dopustit a dodnes je udržují v provozu. Nepopiratelný důkaz toho přinášejí již několik let členové Automotoklubu Vyskeř v Českém ráji. Na start loňského třetího ročníku jimi pořádaných závodů traktorů a traktůrků do vrchu se postavilo 48 domácích i továrních strojů různého stáří a soupeření na trati sledovalo více než čtyři tisíce diváků, z nichž mnozí sem kvůli tomu přijeli desítky kilometrů daleko.

Někteří nedojedou

Zítra ráno vypukne traktorové šílenství ve Vyskři znovu. Z vyskeřského polního letiště odstartuje čtvrtý ročník závodů traktorů do vrchu. „Závod je vypsán pro malotraktory domácí výroby s pohonem jedné a obou náprav, pro tovární traktory – veterány do roku 1970 a tovární traktory od roku 1971. Závodit mohou i děti do devíti let na šlapacím traktůrku,“ uvedl Jan Kozák z vyskeřského automotoklubu.

Přejímka strojů bude od 7.00 do 10.30 a start závodu, jízdy pravidelnosti, začne v 11.00. Závodníky na zhruba kilometrové trati bude čekat mnoho nástrah, například brod bahnem nebo prudké stoupání.

„Při minulých ročnících se stávalo, že některé stroje trať nezvládly a vypověděly poslušnost. Museli jsme je pak s pomocí jiných traktorů z trati odklízet,“ vzpomíná Kozák. Doplnil, že v minulých ročnících na startu nechyběly ani kuriozity, například traktor z roku 1940 s nízkootáčkovým motorem nebo naopak stroj, který byl poháněn motorem BMW o síle 120 koní.

Hlavní parkoviště pro diváky bude umístěno na nouzové ploše polního letiště, příjezd z Vyskře bude značen směrovými cedulemi. Další parkoviště je umístěno na začátku obce ve směru od Kacanov.