„Od 1. května jsme nové palivo testovali na šesti našich autobusech. Prvního června testování skončí, ale už teď můžeme říct, že autobusy na něj jezdí bezproblémově a změna paliva je v podstatě jasnou věcí," sdělil Deníku ředitel Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec (DPMLJ) Luboš Wejnar. Úspora oproti běžnému palivu by mohla být v řádu milionů, nikdo ale neví, jak se bude hodně lišit spotřeba autobusů v hornatém Liberecku oproti Praze, kde toto ekologické biopalivo používá například pražský dopravní podnik. Jeho ředitel Milan Křístek potvrdil vysokou ekonomickou výhodnost FAME oproti běžné naftě.

Ušetřené miliony

„Díky použití bionafty v 560 našich autobusech ušetříme v příštích letech asi 85 milionů korun," konstatoval.

V Liberci má na FAME jezdit přibližně 70 autobusů. Dopravní podnik nové palivo zatím čerpá z tanku na 6 000 litrů, časem má využívat služeb klasické plničky.

Jediným úskalím bionafty je podle dopravního ředitele DPMLJ Oskara Zappeho omezené použití FAME v nízkých teplotách. „Dá se na něj jezdit do mínus 15 °C. Pak už je třeba natankovat klasickou naftu. Navíc nefunguje na vnitřní topení u řidiče, které je přídavné naftové," zdůraznil Zappe. Problém se podle něj dá částečně řešit tím, že se topení u řidiče přebuduje. „Jako řešení vidím to, že vždy přes zimu bychom se vrátili k naftě," nastínil ředitel Wejnar.

FAME je směs metylesterů nenasycených mastných kyselin vyráběných z rostlin. Dieselové motory jej běžně spalují, jeho spotřeba v rámci EU neustále stoupá. Už dlouho platí povinnost pro výrobce přimíchávat do nafty vyrobené z ropy 5 % biosložky. V Čechách se FAME vyrábí nejčastěji z řepky, což je obnovitelný zdroj. Proto se o bionaftě mluví jako o ekologickém palivu.