Vloni jim trvala cesta do práce čtyřicet minut. Dnes jim zabere zhruba hodinu a půl. Přitom nezměnili ani zaměstnání a ani bydliště. Ptáte se, jak je to možné?

Lidem z Václavic u Hrádku nad Nisou totiž zrušili řadu přímých autobusových spojů do Liberce. Musejí volit složitější cestu, s čekáním a přestupem na vlak v Hrádku.

Podobná smůla postihla na přelomu roku také třeba obyvatele Dolní Suché u Chotyně nebo Fojtky u Mníšku u Liberce. Ti, co nejezdí autem, a pak hlavně starší a méně pohybliví lidé si od Nového roku mohou připadat jako praví zapadlí vlastenci. Krajské město, vzdálené deset či patnáct kilometrů, je pro ně téměř nedostupné.

„Do práce v Liberci jsem jezdila autobusem z Fojtky ráno v pět hodin. Ten ale zrušili. Mně nezbývá nic jiného, než po čtvrté hodině ranní vyrazit pěšky do Mníšku, kam to mám asi kilometr a půl. Tam pak v pět hodin nasednu na autobus do Liberce,“ svěřila se Vladimíra Misařová.

Do Fojtky nyní jezdí čtyři spoje, z toho dva školní. Žena se potřebuje z Liberce vracet obvykle kolem sedmé hodiny večer. Ale to už nic nejede.
„Je to nepříjemné. Nejde jen o to, že se ráno pořádně projdu, ale taky se docela bojím,“ řekla Vladimíra Misařová. „Večer mi nezbývá než se z Liberce dopravit do Stráže nad Nisou, kam pro mne obvykle někdo z rodiny přijede autem,“ dodala.

Obyvatelka Dolní Suché, Jana Jindráková, označila současný stav za naprostou beznaděj. Z jejich obce do Liberce jezdíval jeden autobus denně. Nyní to není ani jeden. „Proti mocným je člověk naprosto bezmocný. Nechápu to. Přitom třeba z Chrastavy jezdí do Liberce denně 27 autobusů a stejný počet zpět,“ uvedla Jana Jindráková.

Společnost Korid LK, neboli Koordinátor veřejné dopravy Libereckého kraje, vysvětluje škrtnutí spojů tím, že pro pár lidí je nemělo smysl dál zachovávat.

„Dlouhodobé sledování prokázalo, že nejvzdálenější zastávky Fojtka, hostinec a Fojtka, křižovatka vykazují takřka nulové frekvence, ze zastávky Fojtka, Likov pak využívá tento spoj zpravidla jediný cestující,“ vysvětlil problém ve Fojtce Jan Roženský z Koridu s tím, že v budoucnu hledá firma způsob, jak lidem v malých obcích pomoci.

Doslova nás odřízli od světa
Dolní Suchá – Třicet let žije Jana Jindráková společně s manželem v Dolní Suché u Chotyně. Teď má strach, že jí nezbude, než milovanou vesnici opustit. Do vsi totiž přestal od nového roku jezdit jediný autobusový spoj z Liberce.
„Jsme z toho nešťastní. Manžel i já jsme nemocní, po operacích, a úplně nás takhle odřízli od okolního světa,“ říká zoufalá žena.
Kvůli tomu, že teď nemá jak se dostat do města, má strach o život manžela i o své zdraví. „Muž je po několika operacích střev, já mám potíže s chůzí. Naše staré auto není pojízdné a když budeme potřebovat doktora, nevím, jak to dopadne,“ obává se Jindráková. Sousedy prý otravovat s odvozem, kdykoliv bude potřeba, nemůže a na vlak to má zhruba hodinu a půl cesty.
„Donutí nás, abychom šli s manželem do pečovatelského domu. Jinou šanci totiž asi už nemáme. Zrušením jediného autobusu nás odřízli a pokud se to nezmění, jsem zvědavá, jestli nám pomohou zajistit místo v domově důchodců,“ podotýká Jindráková. Lamentuje nad tím, že lidé, kteří autobusové spoje zrušili, nejspíš úplně zapomněli na staré lidi, kteří mají zdravotní potíže.
„Spousta přestupů a dlouhá čekání na různé autobusy, kterými bych se zdlouhavě do Liberce dostala, je vysilující. Cestování je to na celý den. Přitom by stačilo tak málo. Aby jezdil autobus jednou za týden, to by si člověk stihl oběhnout doktory i vše ostatní a nemusel řešit beznaděj z toho, jak se dostane domů,“ dodává Jindráková.

Změny v jízdních řádech se nelíbí ani starostům. Přitom Libereckému kraji na veřejnou dopravu přispívají. Jak potvrdil starosta Mníšku u Liberce Roman Slezák, současný počet spojů do malých obcí není ještě definitivní. „S Koridem hledáme, jak situaci zlepšit. Do měsíce nebo do dvou bychom měli mít jasno,“ řekl Roman Slezák. „Zřejmě nejlepším řešením by bylo, kdyby do Fojtky a dalších obcí zajížděl mikrobus. Jeho provoz by hradil Liberecký kraj a my, obce mikroregionu, tedy Mníšek, Oldřichov a Nová Ves, bychom hradily nadstandardní jízdy,“ dodal.

Mezi mimořádné služby by patřil třeba školní spoj, dále dovoz seniorů k lékaři nebo poptávkový autobus, který by si lidé v případě potřeby přivolali telefonem, a také spoj, který by cestující dovezl k vlaku na nádraží. „Z rozpočtu bychom mimořádné jízdy mikrobusu platily tři obce, takže by nás to tolik nestálo,“ podotkl starosta Slezák.

Obcím Hrádecka by ale žádný mikrobus podle starosty Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) nestačil. „Spojů je méně. Potom nechápu, proč dáváme Libereckému kraji na dopravní obslužnost o 300 tisíc korun víc? Ve Václavicích jsme minulý týden měli veřejné projednávání na toto téma. Tam nejezdí ani žádný vlak,“ zdůraznil Martin Půta. „Do března chceme přimět Korid, aby část autobusů vrátil,“ dodal.