Kdysi to byla ulice s nádechem promenády, která spojovala vlakové nádraží s centrem Liberce. Jenže poměrně velkorysá ulice vzala za své v 70. a 80. letech 20. století, kdy se kvůli výstavbě paneláků strhla většina budov lemující komunikaci. Už tehdy se mluvilo o tom, že ulice se musí dostavět. Jenže proluka tu je pořád a Třída 1. Máje tak stále působí jako reklama na periferii. Plány na dostavbu přitom existují už od roku 2009. Teď se zdá, že se po letech situace změní. „Pokud se dodrží termíny přípravy výstavby, předpokládáme, že práce zahájíme na přelomu let 2016 a 2017 s dokončením první etapy v roce 2018. Výstavba dalších etap by měla navazovat," uvedl Miloslav Otta, manažer odboru investic S Group Holding, který projekt na Třídě 1. Máje připravuje.

TŘÍDA 1. MÁJE.

Problém s auty

Investice zahrnuje dostavbu několika domů, které by měly dotvořit ulici v protiváze k protilehlému hotelu Imperial a Finančnímu úřadu. Namísto zanedbaného trávníku a provizorního parkoviště by měly vyrůst byty, kanceláře a obchody. V první etapě se podle Otty počítá s výstavbou 34 bytů různých velikostí od garsoniér až po 3+1. Problém byl ale s parkováním, kvůli kterému projekt vloni liberečtí radní odmítli. „Nelíbil se nám návrh na nadzemní garáže s nájezdovou rampou. Výrazně by to ztížilo podmínky lidem, kteří bydlí v okolních domech," řekla tehdy náměstkyně pro územní plánování Karolína Hrbková. Radnice trvala na tom, aby zůstalo zachováno podzemní parkoviště, jenže to by bylo podle investora finančně velmi náročné a navíc by se tím mohla narušit statika sousedního věžáku. Žulové podloží je tam totiž velmi tvrdé a stroje by musely jít velmi hluboko.

První autovýtah

Teď přišel S Group se změnou plánu, kterou už radnice odsouhlasila. „Parkoviště bude ukryté pod travnatou střechou, která plynule naváže na zeleň v okolí paneláku. Místo rampy se postaví výtah pro auta," popsal primátor Tibor Batthyány. Podle Miloslava Otty půjde o první autovýtah v Liberci. „Bude umístěný ve štítu nové stavby s vjezdem ze Slavíčkovy ulice. Sloužit bude pro devět parkovacích míst." Investor počítá v průchozím vnitrobloku i s dětským hřištěm. Celý záměr chce S Group představit v nejbližších měsících veřejnosti, aby měla představu, jak se ulice změní.