Nástup na novou trať musí zvládnout v šibeničním termínu, poprvé má totiž vyjet už při prosincové změně jízdního řádu. Ministerstvo dopravy, které rychlíky objednává, se rozhodovalo mezi Českými drahami a Arrivou podle ceny. „Arriva nabídla na sedm let o 302 milionů výhodnější nabídku než České dráhy.

Zároveň nám garantuje, že od půlky prosince obsluhu této trati zvládne s kvalitními vlaky a personálem,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček. Za sedm let trvání smlouvy by měla Arriva získat za rychlíkové spojení Ústí, Liberce a Pardubic kompenzaci 1,238 miliardy korun.

Na přípravu má dopravce jen dva měsíce, poprvé by totiž měl vyjet v neděli 13. prosince. „Připraveni na přechod jsme, nyní se dokončují poslední dvě soupravy. Se strojvůdci a stewardy jsme už předběžně dohodnuti,“ uvedl mluvčí Arrivy Jan Holub s tím, že na zajištění nových rychlíků potřebují asi 60 lidí.

Liberecký kraj má k postupu ministerstva dopravy výhrady. „Ministerstvo s námi nekonzultovalo během výběru nového dopravce postup. Důsledkem toho je, že stále trvá stav, kdy ministerstvo na tratě v našem kraji směřuje ty nejhorší vlaky, které má k dispozici,“ reagoval krajský radní pro dopravu Jan Sviták.

„Jediným pozitivem je, že na linkách dotýkajících se těchto rychlíků jezdí v Libereckém kraji také Arriva, takže nebude docházet ke kolizím, k čemuž někdy u různých dopravců dochází. Od prosince 2020 bude spuštěn jednotný tarif, který by měl odstranit jeden z nepříjemných problémů pro cestující, to znamená, že při přestupu nebudou muset kupovat novou jízdenku,“ dodal. 

Podle hejtmana Martina Půty se kraj v uplynulých čtyřech letech snažil ministerstvo přesvědčit, že na tratích, kde jezdí málo lidí, není ideální, aby tam jezdili dva různí dopravci. „Neuznávají si vzájemně jízdní doklady, a když vám ujede jeden vlak Arrivy a vy chcete nastoupit do vlaku Českých drah nebo obráceně, tak si musíte kupovat novou jízdenku. Budeme proto usilovat, aby než budou smlouvy podepsány, tam bylo uvedeno, že si musí uznávat jízdenky navzájem. To je minimální krok ke komfortu cestujících, protože těch stížností za poslední dobu je dost,“ vysvětlil Půta.

Vedení hejtmanství také uvedlo, že se s nástupem nového dopravce na linky dají předpokládat mírné komplikace. „Většinou to chvíli trvá, než si nový systém sedne. Dá se čekat, že budou na začátku nějaké menší potíže, ale dlouhodobě funguje Arriva dobře,“ uvedl Půta.

Arriva nasadí na svou rychlíkovou linku modernizované německé vlaky vyráběné ve druhé polovině 80. let. „Všechna vozidla prošla rekonstrukcí a mají dvě toalety s uzavřeným systémem. Jedna z toalet bude navíc přístupná i zdravotně znevýhodněným osobám. Rychlíky mají pohodlná sedadla první třídy, cestující si mohou vzít během jízdy zdarma vodu na pití, mohou se připojit k wi-fi nebo si dobít drobnou elektroniku a polohu vlaku mohou sledovat on-line v turistické mapě na velkých panelech,“ popsal mluvčí Arrivy Jan Holub.