Víte, jak se jmenuje lékař, který o vás pečuje v nemocnici? Dokázal vám vysvětlit vaši diagnózu? Jednal s vámi nemocniční personál s respektem? Krajská nemocnice Liberec (KNL) měsíc zkoumala, jak jsou její pacienti spokojení s přístupem lékařů i sester.
„Průzkumu Kvalita očima pacientů jsme se zúčastnili posedmé a výsledky se stále zlepšují,"vysvětlila manažerka kvality Eva Nesládková s tím, že nemocnice obhájila rating A+, což znamená, že je její péče pacienty hodnocená jako nadstandardní.
Podle ankety, které se zúčastnilo téměř čtrnáct set pacientů, byli lidé nejvíce spokojení se zapojením rodiny a propouštěním a pokračováním péče. Sledovaná kategorie respekt, ohled a úcta byla na třetím místě, s tím, že zde došlo k největšímu zlepšení od roku 2013. „Zde jsme jako největší nešvar chápali, když zdravotnický personál mluvil před pacientem, jako by tam nebyl," vysvětlil Tomáš Reiter, řešitel projektu.
Jak vyplynulo z ankety, nejvíce pacientům vadilo, že se jim lékař nepředstavuje. „Tady bohužel chybí historická tradice," poznamenal Reiter.
Podle něj je zlepšování vztahu mezi ošetřujícími a ošetřovanými alfou a omegou efektivního zdravotnictví. „S aktivním a informovaným pacientem se jedná mnohem lépe než s pasivním a negativním," potvrdila jeho slova Marie Fryaufová, ředitelka pro ošetřovatelskou péči. Ta si certifikátu váží o to víc, že se krajská nemocnice momentálně potýká se nedostatkem kvalitního personálu. „Momentálně nám chybí sestry. Odcházejí jak na mateřskou, tak z náročnějších oddělení, jako je jednotka intenzivní péče. Zároveň se snažíme pomáhat našim zaměstnancům bojovat se syndromem vyhoření," vysvětlila Fryuafová.
Průzkum probíhal v Liberci a Turnově a jak přiznal Reiter, personál o něm věděl, a mohl tak být „milejší" než obvykle. „Anketa však trvala měsíc a dopadla pozitivně. Tak dobré výsledky by nemělo žádné školení," poznamenal k možné neobjektivnosti hodnocení Reiter. Nejčastěji odpovídala také generace lidí nad třicet let, přičemž nejinformovanější, a také nejkritičtější bývají mladší lidé, kterých odpovídalo jen dvanáct procent z celkového množství. Mladší generace své připomínky nejčastěji zveřejňuje na sociálních sítích, kde si často stěžují například na dlouhá čekání na pohotovostech.
„Jediný problém, který jsem s libereckou nemocnicí měla, byl na dětské pohotovosti. Dlouho jsme čekali a ještě jsme si museli vybojovat antibiotika. Syn měl horečky a lékárny už byly zavřené," vysvětlila Barbora Mládková. Pohotovosti však byly z průzkumu vyloučeny.
Jak na facebooku, tak i písemně však pacienti vyjadřují svou spokojenost. „Děkovných dopisů jsme loni dostali čtyři sta, stížností 49, z toho pět neoprávněných," uvedla Nesládková.
Pozitivnějšího hodnocení se dočkala i liberecká porodnice, které řada zdejších rodiček nedůvěřovala a jezdila raději rodit do Jablonce. „Porodnice by se neměly porovnávat s ostatními odděleními," vysvětlil Raiter s tím, že podle něj jsou rodičky spíše klientky než pacientky. „A ty samozřejmě bývají kritičtější," dodal. „V případě liberecké porodnice však došlo k výraznému zlepšení ze 77 procent na více než 80," upřesnil na závěr.
Krajská nemocnice Liberec patří k největším zdravotnickým zařízením v kraji. V roce 2014 se sloučila s Panochovou nemocnicí Turnov.