„Po dnešním dnu se mi skutečně ulevilo,“ poznamenal ve středu hejtman Martin Půta.

Podpisu klíčového dokumentu totiž předcházely desítky tvrdých vyjednávání a mimořádných zasedání rady kraje. Anabáze začala už loni na podzim, kdy vláda rozhodla o tom, že řidiči dostanou přidáno. Neřekla však, jakým způsobem si kraje mají poradit se stávajícími smlouvami, a sami dopravci na zvýšení platů neměli dost peněz. Kraj vyčlenil na mzdy 60 milionů, ukázalo se ale, že dopravcům může dát jen zlomek této částky.

„Nezbylo tedy nic jiného než smlouvy vypovědět a uzavřít nové,“ vysvětlil hejtman. „Naše představa byla taková, že se do nových smluv promítnou jen náklady na řidiče. Dopravci však počítali i s dalšími náklady,“ vysvětlil Půta. Původní návrhy dopravců proto rada kraje smetla ze stolu. Nakonec se však podle hejtmana našel kompromis. ČSAD Česká Lípa dostane za kilometr 30,99, tedy o korunu více. Firma BusLine si „vyhádala“ z původních 32,12 korun 34,78. „Je to o šedesát halířů méně, než původně žádali,“ dodal hejtman.

Podle předsedy představenstva firmy BusLine Radka Chobota potřebuje podnik peníze na nákup nových autobusů. Chobot také slíbil, že díky nové smlouvě budou spokojeni i ti řidiči, kteří si stěžovali, že se vyššího platu zatím nedočkali.

Náklady na autobusovou dopravu budou pro Liberecký kraj samozřejmě díky novým smlouvám dražší. Předběžný odhad je, že zvýšení ceny přijde kraj na 70,5 milionů. Částka ještě není přesná, protože dosud nebyla uzavřena smlouva s ČSAD Liberec. ČSAD Česká Lípa by měla pro kraj jezdit do konce příštího roku, BusLine do konce roku 2019.

Jak na závěr hejtman poznamenal, Liberecký kraj stále uvažuje o zřízení vlastního dopravce.