„Hlavním smyslem celé akce bylo kromě rekonstrukce celého vozu i vytvoření nízkopodlažní části,“ zdůraznil primátor Liberce a předseda představenstva Dopravního podniku města Liberec Jiří Kittner. Liberec se podle něj rozhodl jít cestou kompromisu a místo nákupu nových vozů upřednostnil přestavbu starých. Z tramvají z osmdesátých let zbyla jen kostra.

Rekonstrukce vozového parku probíhala od roku 2004 a celkový objem zakázky činil více než 140 milionů korun. Posledních dvanáct vozů má dokonce výsuvnou plošinu pro vozíčkáře .

„Ulehčením pro vozíčkáře je každá nízkopodlažní tramvaj nebo autobus. Čím jich bude víc, tím lépe. Je to jedna z mála možností, jak se někam dostat,“ sdělil Milan Pytloun, který je přes čtvrt století upoután na invalidní vozík.

Dopravní podnik společně s městem pak uvažuje o další modernizaci. „Podrobnosti budeme znát v lednu. V současnosti zpracováváme návrhy koncepcí, jak s vozovým parkem dále nakládat,“ sdělil ředitel dopravního podniku Jiří Veselka. Do budoucích plánů na modernizaci vozového parku chce vedení dopravního podniku zanést i potřebu vozů na přislíbené trati do Rochlic.

Přestavba libereckých tramvají byl český unikát. “Na základě impulzu od libereckého dopravního podniku jsme tramvaje prodloužili a vytvořili nízkopodlažní prostor. Vozy se osvěčily a nyní jich jezdí již přes padesát,“ upozornil generální ředitel Pragoimexu Jaroslav Křemen. Jeho společnost stála za koordinací modernizace vozů od projektování po dodávku do Liberce.

Obdobné tramvaje jezdí v Praze, Brně i Bratislavě. „Nyní začínáme s dalšími osmnácti vozy do Plzně,“ doplnil Zbyněk Šarman ze společnosti Krnovské opravny a strojírny, jež tyto typy tramvají přímo vyrábí.