Podle starosty Hrádku nad Nisou Martina Půty jsou ale obavy lidí zbytečné. „Cizinecká policie se sice z pohraničí stáhne, neznamená to však, že tu policisté přestanou hlídkovat a kontrolovat cizince, tak jako to dělají doposud,“ říká Martin Půta. Právě naopak, muži zákona z obou stran hranice budou prý nyní mnohem více spolupracovat.

S kriminalitou mají špatné zkušenosti obyvatelé Heřmanic. „Máme neustálé potíže s Poláky. Chodí k nám pro železo do sběru. Jde zejména o drobné krádeže. Nedokážu si představit, jak to tu bude vypadat, až se otevřou hranice. To pak k nám budou jezdit zloději kovů klidně ve velkém,“ uvedl starosta Heřmanic Vladimír Stříbrný.

Podobné obavy panují také na opačné straně státní hranice. Jak nedávno Deník informoval, Němci mají strach a zabezpečují si své domovy proti nevítaným návštěvníkům. Ve velkém skupují alarmy.

„Je to bláznivé a zbytečné,” reagovala na obavy Němců starostka Chotyně Jana Mlejnecká, která se spíše než řádění zlodějů obává kamionů. „Hrozí, že zahltí vesnici,” řekla Jana Mlejnecká.
Po 21. prosinci se totiž nedaleký hraniční přechod přes česko – polskou hranici u Hrádku nad Nisou otevře i pro nákladní automobily do 12 tun hmotnosti. Zatím zde projedou pouze automobily do 3,5 tuny. Praticky to znamená, že se tak otevře nejkratší cesta pro kamiony mířící z Polska a Německa do Liberce.

Naopak rozšíření přechodu přinese Hrádecku podle Martina Půty nové možnosti spolupráce mezi českými a zahraničními podnikateli.

Podnikatelé z Hrádku navíc musejí při vývozu do nedaleké Žitavy používat osmdesát kilometrů vzdálený hraniční přechod v Rumburku.

„Nemůžeme si dovolit zajíždět. To by nám zvedlo náklady, což by se promítlo i na ceně našich výrobků. Zboží proto vyvážíme za hranice jen v malých dodávkách,“ říká majitel pekařství z Hrádku nad Nisou Karel Endler.

V Hrádku čekají hlavně na vybudování nové silnice, která povede do Žitavy a umožní vznik nového hraničního přechodu pro kamiony. Silniční propojení s Německem je klíčové pro příchod investorů do budoucí průmyslové zóny v Hrádku. Ta vyroste v těsné blízkosti nové silnice. Práci v ní má nalézt až tisíc lidí.

Nákladní automobilovou dopravu nechtějí především menší obce u polské hranice. Argumentují špatným stavem místních silnic, které jsou navíc úzké.

„Otřesy od těžkých aut by rozhodně neprospěly špatnému stavu historických budov ve městě. Domy leží u silnice vedoucí na hranice a mají potíže se statikou. Na jejich opravu vynakládáme nemalé částky,“ sdělil před časem starosta Nového Města pod Smrkem Pavel Smutný s tím, že proti kamionum jsou i obce na polské straně.

Obce proto mění na poslední chvíli dopravní značení. Přibudou nové značky a ukazatele. „Hraniční přechod v Novém Městě pod Smrkem bude po 21. prosinci propustný pro vozidla do šesti tun a autobusy. Ta samá omezení budou platit i pro přechod v Kunraticích u Frýdlantu,“ popsala změny Ivana Bucharová z frýdlantského odboru dopravy.