„Zdražení jízdného by autobusové dopravě neprospělo. Naším cílem je veřejnou dopravu více zatraktivnit,“ uvedl krajský radní pro dopravu Vladimír Richter.

Za veřejnou dopravu zaplatí kraj v příštím roce kolem 423 milionů korun, přičemž zhruba polovina půjde na autobusovou dopravu a druhá polovina na železniční. Podle vedoucí odboru dopravy Stanislavy Jakešové představuje zvýšené DPH v této částce asi šest milionů korun.

Nový jízdní řád, který začíná platit od neděle 9. prosince, nepřinese podle radního Vladimíra Richtera v autobusové dopravě žádné podstatné změny. Na Liberecku přibude například nový noční autobusový spoj mezi Stráží nad Nisou a Chrastavou. Mezi Frýdlantem a Heřmanicemi se odpolední spoje více upraví potřebám místních obyvatel. Autobusy zde budou jezdit v dvouhodinovém intervalu.

Novinkou je také úprava linky číslo 540020 mezi Libercem a Jabloncem. Některé spoje budou nově začínat a končit na zastávce Liberec, Moskevská. U takto zkrácených spojů se zamezí zpoždění, které vznikalo průjezdem z autobusového nádraží na zastávku Moskevská.

Narozdíl od autobusů ale podraží jízdné ve vlacích.

Podle Libereckého kraje bude zdražení ve vlacích tak výrazné, že může vést až k likvidaci železničních spojů v regionu. Za vším prý stojí tarifní reforma Českých drah, která vstupuje v platnost společně s novými jízdními řády.

Cestující budou nově platit za ujetou vzdálenost, současný pásmový tarif se zruší. Zatímco jednotlivé jízdné mírně zlevní, pravidelní cestující si sáhnou hlouběji do kapsy.

„Zpáteční jízdenka v pásmu do padesáti kilometrů zdraží v průměru o čtvrtinu, měsíční dokonce až o 32 procent,“ uvedl Vladimír Richter s tím, že autobus pak vyjde mnohem levněji. Například za třicetikilometrovou cestu vlakem zaplatí cestující 43 korun, zatímco autobusem vyjde stejně dlouhá cesta na 30 korun.

České dráhy s kritikou Libereckého kraje nesouhlasí a oponují nabídkou zákaznické karty.

„Pravidelní cestující si mohou pořídit slevovou In kartu/Rail plus. V tomto případě dojde ke zvýšení cen řádově o desítky korun,“ řekl manažer komunikace Českých drah Radek Joklík. Za kartu ale musí cestující zaplatit 600 korun. Platí mu pak tři roky.