Některé práce již město opustily. „Sochy již odvážíme. Například jezdec musel být opravován třikrát do týdne,“ uvedla ředitelka společnosti Spacium Ivona Raimanová. Dalším důvodem ukončení kontroverzní výstavy byla prosba Tecsa, které chtělo přesunout sochu Vratislava Nováka z důvodu vjezdu.

Zatímco Novákův Signál byl přednedávnem přestěhován před Oblastní galerii, další z vystavujících, Aleš Veselý, odvezl z Liberce své dílo již na konci srpna. Spacium nyní vyčísluje škody, které vandalové na neobvyklých uměleckých objektech napáchali.

Po výstavě zbydou hlavně trestní stíhání. „Šetřením případu exponátů Aleše Veselého, který je kvalifikován jako poškozování cizí věci, se zabývají liberečtí kriminalisté,“ potvrdila mluvčí policie Vlasta Sochánková.

Nejen verbálním atakům veřejnosti však nebyla ušetřena žádná z vystavených soch. Pachatelé v případu odvalení objektů Čestmíra Sušky byly dokonce zaznamenáni městským kamerovým systémem.

Nátlak na Spacium činil i magistrát. „Útoky se stále stupňovaly. Dokonce byly napadány i sochy, které jsou ve městě instalovány dlouhodobě. Například Vrabci či Koule před hotelem Zlatý Lev,“ líčil Jaroslav Čech z libereckého odboru technické správy veřejného majetku. Kvůli vandalství a ničení exponátů musela být letos ukončena předčasně i starší a větší sestra Libereckých výstav pražská Scupture Grande.

Objekty ozvláštňující veřejné prostory se vrátí do Liberce příští rok na podzim. „Poučili jsme se. Budeme ale vybírat sochy, které jsou méně zničitelné,“ uvedla Ivona Raimanová.