Paradox této situace podtrhuje nepřímá úměra. Čím více řidičů bude respektovat dopravní předpisy, tím více bude město doplácet Technickým službám města Liberce (TSML) a ty následně doplatí za slušné řidiče Aktivu.

Vyplývá to z mandátní smlouvy. Ta je postavena na principu garantované částky, kterou dostanou TSML (respektive Aktiv) bez ohledu na to, jestli provedly k částce adekvátní počet odtahů či nikoliv.

Město se snížený počet přestupků snaží řešit dodatkem smlouvy. „Pochopitelně dochází i ke snížení mandátní odměny za zabezpečení služby, a to o 1,2 milionu korun,“ uvedl tiskový mluvčí Magistrátu města Liberce Martin Korych. Prakticky to znamená, že snížená mandátní smlouva zaručuje zakázku na odtahy v hodnotě 3,8 milionu korun.

Podle pololetní zprávy Městské policie však bude město pravděpodobně opět doplácet. „V první polovině roku 2007 bylo nařízeno 419 úplných odtahů,“ říká zpráva policie.

Přepočteno na peníze to znamená, že řidiči zaplatili za odtahy vozidel 838 000 korun. Pokud by i v druhé polovině roku parkovali motoristé stejně vzorně, bude muset město, a to i podle snížené mandátní smlouvy, zaplatit 2 124 000 korun.

Podle náměstka primátora Milana Šíra nelze situaci jinak řešit. „Nemůžeme na jednotlivé odtahy volat různé odtahové služby. Město musí objednávat formou výběrového řízení,“ doplnil náměstek primátora Milan Šír.

Průměrná cena za odtažení vozidla se v Liberci pohybuje i s daní mezi 900 až 1 500 korun. Podle několika oslovených dopravců je tato městská zakázka vysoce lukrativní.

Odtažení vozidla smí strážník či policista nařídit pouze v zákonem stanoveném případě.

Hotovost není podmínkou

Vlastník pozemní komunikace je povinen vydat vozidlo zpět po zaplacení nákladů na odtah, resp. po složení zástavy nebo jiné jistiny. Vlastník pozemní komunikace je povinen přijmout jakékoli obdobné plnění i jiné než hotovost. V případě kdy provozovatel vozidla, který si pro odtažené vozidlo přišel, nemá hotovost, ale hodlá zaplatit jinak, např. směnkou, šekem, složením do zástavy hodinek v ceně nákladu odtahu, je vlastník pozemní komunikace povinen vozidlo vydat. Nelze zasahovat do práv vlastníka zadržováním vozidla v ceně několikanásobně přesahující náklady. Proto postup vlastníka pozemní komunikace, kdy odmítá vydat vozidlo jen proto, že provozovatel nemá hotovost, je v rozporu se zákonem.

PRO… Výhody odtahů vozidel v Liberci

Odtahy vozidel mají sloužit pro odstranění překážky na silnici, vyšší bezpečnost silničního provozu, uvolnění místa pro invalidy a další případy stanovené zákonem. Výhodou odtahování vozidel je rychlé řešení naléhavé situace. Nesporným následkem je snížení počtu závažných přestupků na polovinu.

PROTI… Nevýhody odtahů vozidel v Liberci

Cena za odtažení vozidla v Liberci je zjevně nepřiměřená. Město Liberec se navíc zavázalo, že řidiči budou špatně parkovat. Z mandátní smlouvy vyplývá, že v případě, kdy strážníci nařídí menší počet odtahů, než je garantovaná částka, město Liberec musí ze svého rozpočtu dorovnat rozdíl do plné výše.