Na vině podle něj není ani rozvlněná krajina plná kopců a kopečků, ale nezájem odpovědných míst, které cyklisty pomíjí. „Na radnici není nikdo, kdo by na cyklostezky dohlížel. Opravují se tu a budují silnice a s pruhy pro cyklisty však neuvidíte. Přitom právě když se silnice buduje, není stavba cyklostezek drahá,“ řekl muž, který kolo považuje spíše za dopravní prostředek než za sportovní náčiní.

„Cyklistika je alternativa k individuální automobilové dopravě. Pro město by mohla být jedním z východisek, jak vyřešit stále rostoucí dopravní ruch,“ zdůraznil základní myšlenku svého snažení vystudovaný dopravní inženýr. Podle výzkumu úřadu libereckého kraje je Liberec nejhůře průjezdným městem v kraji. „Dalších deset let to pak nebude jiné. Město nebude mít peníze na cyklostezky z vlastních zdrojů, a není ani připraveno čerpat dotace z evropských či jiných fondů,“ uvedl Rutkovský.

Ačkoli sám považuje usilování o cyklostezky skoro za boj s větrnými mlýny, neustává. „Nyní pracujeme na cyklostezkách v okolí Tatobit,“ uvedl nový projekt. Že na bezpečí cyklistů se zapomíná, dokládá čísly. „V celém kraji je přes 2000 značených tras, z toho je jen 20 kilometrů cyklostezek,“ konstatoval Rutkovský.