„Tuto možnost zvažujeme,“ potvrdil Deníku ředitel Dopravního podniku v Liberci Jiří Veselka. Tato varianta ochrany nočního provozu však závisí na množství spojů, které dopravní podnik v pozdějších hodinách vypraví. Nyní jeho experti zpracovávají varianty, jak by mohl noční provoz v Liberci vypadat.

V současnosti již ochrana řidičů autobusů a tramvají ve městě funguje. „Řidiči volají strážníky přes svůj dispečink,“ popsal ředitel liberecké městské policie Čestmír Hřebík. S konflikty v dopravních prostředcích v pozdějších hodinách se strážníci setkávají. „Nejedná se však o ožehavý problém,“ dodal Hřebík.

Městská policie nevede k podobným případům ani statistiku. Případné problémy jsou schopni řešit operativně. „Jakmile řidiči zavolají, přijede hlídka. Strážníci jsou v terénu čtyřiadvacet hodin,“ sdělil jejich ředitel Čestmír Hřebík.

Agresivní cestující jsou výjimkou

„Konkrétně s nočními linkami problémy nemáme, častější jsou konflikty s černými pasažéry přes den,“ konstatoval ředitel pardupické městské policie Petr Kvaš. Ve východočeské metropoli jezdí dvě noční autobusové linky. Řidiči mají na palubní desce takzvané tlačítko tísně, kterým se okamžitě spojí s dispečinkem strážníků.

Obdobným systémem udržují pořádek na nočních spojích také v Plzni. Zde jsou všechny tři autobusové linky zvláště o víkendu přeplněny. „S dopravním podnikem máme společný dispečink,“ líčí praxi sto sedmdesátitisícového města velitel tamní městské policie Luděk Hosman.

Také podle něj nejsou zákroky na nočních linkách na denním či dokonce týdenním pořádku. „Agresivní chování neregistrujeme. Jedná se spíše o verbální napadání, protáčení mezi madly či znečišťování vozu,“ popsal nejběžnější přestupky cestujících Hosman.

Extrémní nárůst kriminality v nočním provozu nehlásí ani Ústí nad Labem, kde mezi 23.a 4. hodinou jezdí v porovnání s obdobně lidnatými městy nejvíc spojů. „Tíží nás spíše černí pasažéři, než výtržníci na nočních linkách. Ty městská policie dokáže lehce zvládnout,“ konstatoval ředitel ústeckého dopravního podniku František Ryšlavý.