Je dobře, že se dění kolem nočních spojů posunulo. Do budoucna se však budeme snažit přesvědčit koalici na pravidelné noční linky,“ uvedl Kamil Jan Svoboda za SOS pro Liberec. Nyní chtějí vyčkat na informace dopravního podniku. Zásadní pro SOS budou také poznatky, pokud k posunutí spojů dojde.

Sociálním demokratům změna posledního odjezdu zvláště v pátek a v sobotu vyhovuje. „Souhlasíme s tím, aby jezdily prodloužené spoje k nočním vlakům a došlo k zajištění návaznosti k ranním. Zároveň jsme zastánci toho, že takzvaný flamendr autobus nemá význam,“ uvedl náměstek primátora Milan Šír.

Diskuze o nočních autobusech vyvrcholila minulý týden, kdy primátor Liberce Jiří Kittner pověřil ředitele dopravního podniku, aby navrhl varianty, jak noční provoz v téměř stotisícovém městě řešit. Svůj názor na pravidelné noční linky, jezdící co hodinu, nezměnil a jsou pro něj stále nepřijatelné. Liberečané se ovšem s největší pravděpodobností mohou těšit na posunutí některých posledních autobusů a tramvají k půl jedné v noci.

Praxe měst se liší jen v detailech

Linky křižující po nocích velká města nejsou výjimkou, vytíženost a nevytíženost je pak otázkou okolností. Většina měst má již ustálený systém, který brousily nekolik let i desetiletí.

V Ústí nad Labem jezdí dva trolejbusy non stop a tři speciální noční autobusy. „Obsazenost spojů se různí den co den. Závisí na počasí nebo akcích. Nezájem jsme ale nezaznamenali,“ popisoval ústeckou každodenost dopravní ředitel ústeckého dopravního podniku František Ryšlavý. Na všech spojích pak platí běžný tarif včetně předprodejů.

Po dvou nočních linkách mají pak shodně Pardubice s Českými Budějovicemi. „Tyto spoje jsou provozovány trolejbusy o kapacitě až stopadesát osob. Kříží město a ve dvou stanicích se protínají. Cestující pak mohou libovolně přesedat,“ líčil noční dopravu v Budějovicích tamní manažer pro autobusy a trolejbusy Pavel Janouch. Spoje jezdí zhruba po čtyřiceti minutách. Také on přiznává, že v obsazenosti vozidel jsou rozdíly. „Například v období plesové sezony je využívá až sto cestujících najednou,“ konstatoval Janouch.

S ekonomickou variantou přišli Pardubice, jedna noční linka jezdí denně a současně s cestujícími rozváží řidiče MHD. Pravidelný denní provoz zde končí po půlnoci, o víkendech posilují provoz o další spoj, který jezdí co hodinu. „Jízdné je dvacet korun a průměrná obsazenost jednoho spoje je patnáct až dvacet cestujících,“ sdělila Judita Soušková, vedoucí pardubické ekonomiky provozu.

Vyjádřit se můžete v anketě, uvedené na úvodní straně…