Návrh reformy totiž údajně počítá až se sedmdesáti procentním snížením podpory pro zaměstnávání postižených, takzvaných kompenzačních příspěvků. Chráněné dílny by tak přišly o podstatnou část příjmů na provoz.

Vozíčkáři a další handicapovaní, kteří v dílnách pracují tak mohou skončit na ulici. Postižení přitom patří k nejvíce ohroženým skupinám na trhu práce.

„Bylo by to pro nás likvidační. Dílnu bychom museli zavřít a zaměstnance propustit,“ řekl Ladislav Kořínek, předseda občanského sdružení D.R.A.K., které v chráněné dílně v liberecké Oblačné ulici zaměstnává šest vozíčkářů.

Díky kompenzačním příspěvkům od úřadu práce pokrývá dílna náklady na provoz. „Musíme platit nájem, elektřinu, ale i personál, který se o postižené stárá,“ dodal Ladislav Kořínek.

Kromě zaměstnání by vozíčkáři navíc přišli o jedno z mála míst, kde naleznou porozumění a mohou si zde vyměňovat zkušennosti. V mimo pracovní části totiž pomáhá chráněná dílna integrovat tyto lidi do společnosti.

„Pracuji v dílně tři dny v týdnu, vždy šest hodin. Jsem rád, že si tu můžu popovídat s lidmi, kteří jsou na vozíku stejně jako já,“ řekl Luboš Pavlíček z Hrádku nad Nisou.

Sdružení D.R.A.K. přitom plánuje otevřít další chráněnou dílnu taktéž pro těžce telesně postižené. „Chceme tam provozovat i rehabilitace,“ dodal předseda sdružení.