Prvenství libereckého akrobata je o to cennější, že ho dosáhl na domácím letounu zkonstruovaném v roce 1976, zatímco mnozí piloti za ním létali na ruských strojích SU 29 a německých Extra 300L, které představují současnou světovou špičku.
Letecká akrobacie patří k náročným technickým sportům a přesto se každoročně zvyšuje počet pilotů usilujících o nejvyšší tituly. Letošní mistrovství se vyznačovalo nástupem nové generace ambiciózních akrobatů, kteří tvořili téměř třetinu z jednačtyřiceti účastníků. Přesto se Miroslavu Sázavskému podařilo hned v povinné a volné sestavě získat takový náskok, že ani anulování jedné figury v poslední tajné sestavě neohrozilo jeho vedení.
„Byl to kopaný výkrut na vrcholu přemetu, který se zdál rozhodčím jako řízený výkrut,“ vysvětluje pilot.
Pro přiblížení laikům to znamená, že ve chvíli, kdy se pilot při stoupání po oblouku dostane hlavou dolů, musí roztočit stroj kolem všech tří os, což v tu chvíli vypadá jako hrůzostrašný a nekontrolovatelný pád stroje. Uvést letoun do takového stavu není snadné, ale ještě náročnější je letoun stabilizovat a navést ve správný moment na další figuru. Každou ze dvou tajných sestav se piloti dozvědí teprve 24 hodin před startem a nemají možnost si je natrénovat. Proto po jejich vyhlášení to vypadá na letišti jako v útulku pro podivíny, neboť piloti si na zemi vyznačí čtverec představující sektor pro akrobacii, a pak chodí a různě otáčí rukama, což znamená jakýsi pozemní nácvik figur. Jiné to je s povinnou sestavou, kterou znají už od začátku roku. Volnou sestavu o dvanácti prvcích si piloti vybírají z katalogu akrobatických figur.
Tituly mistra republiky získal Sázavský v roce 2004 a 2005. Vloni však neměl k dispozici svůj reprezentační stroj, neboť jeho motor musel do generální opravy, a tak létal na vypůjčeném privátním stroji. Přesto se mu s omezenými tréninkovými možnostmi podařilo na šampionátu pro rok 2006 předvést výkon jen o dvacet bodů za vítězem a získat stříbrnou medaili. Miroslav Sázavský tak svými domácími úspěchy, titulem mistra Rakouska a třemi medailemi z mistrovství Evropy je nejúspěšnějším libereckým pilotem všech dob.
Nyní Liberečana čekají reprezentační povinnosti. „Odlétá na mistrovství Evropy do Finska,“ uvedl státní trenér Stanislav Bajzlík. Pro pilota to bude znamenat další tréninky a pak osmihodinový přelet se čtyřmi mezipřistáními, což není v akrobatickém speciálu žádný výlet. „Asi jako kdybyste se vydali s formulí jedna z Aše do Košic,“ přiblížil.