Na vině je podle šéfa Sněmovního mandátového a imunitního výboru Miloslava Kaly Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Ten počátkem letošního května změnil vedení. Tím se podle Miloslava Kaly pozastavila veškerá jeho činnost.

„Nové vedení nepochopitelně pozastavilo vyřizování žádostí na financování projektů silničních staveb. Žádosti jsou přitom shromážděné už od loňského roku. Od března se ale nic neděje,“ řekl Miloslav Kala.

Vzniklou situaci se chystá řešit přímo ve vládě. V plánu má i jednání s novým ředitelem fondu Gustávem Slamečkou.

Ohrožený je například projekt výstavby cyklostezky z Krásné Studánky do Mníšku.

„Stále nevíme, zda jsme s žádostí o příspěvek uspěli, či ne. Tím se zdržuje výběr dododavatele stavby a vlastní realizace projektu,“ uvedl statutární náměstek libereckého primátora Ivo Palouš.

„Nemůžeme začít stavět, když nevíme, zda na to získáme z fondu peníze,“ dodal náměstek.

Podle náměstka primátora pro technickou infrastrukturu Milana Šíra je již nyní zřejmé, že některé stavby budou s ohledem na technologické postupy o více jak rok opožděné.

Kraj by si musel vzít úvěr

Z pozastaveného financování má obavy i Liberecký kraj. Z prostředků Evropské unie může totiž získat v budoucím období až 1,5 miliardy korun.

Dosud byla výstavba realizována z bezúročné půjčky SFDI a půjčka uhrazena po dokončení stavby z dotace Evropské unie.

„Kraj nedisponuje volnými prostředky. Musel by si na předfinancování projektů podpořených ze strukturálních fondů půjčit u peněžních ústavů,“ řekl Karel Dolejší, statutární náměstek hejtmana Libereckého kraje.

„Vzhledem k výši úvěru by to znamenalo pro kraj ztrátu 20 až 30 milionů korun, které bychom zaplatili za úroky,“ doplnil.

Pozastavení financování ale popírá ministerstvo dopravy. „Problém je pouze v tom, že SFDI odmítá předfinancovávat údržby silnic I. tříd, pokud to neschválí Evropská komise. U silnic II. a III. třídy je situace podobná,“ sdělil tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.