U přijímaček pak z většiny uchazečů sálala nervozita. „Strach je, speciálně jsem se ale nepřipravoval. S počítačem umím,“ přiznal Luboš Bobela, který se hlásil na strojní průmyslovou a elektrotechnickou školu.


Základem přijímacího řízení na střední školy v kraji jsou testy Cermat. Přesnou podobu si pak každá škola připravuje po svém. Střídají se testy, pohovory i talentové zkoušky.


„Volíme osobní rozhovor. Je to jediná možnost, jak žáka v rámci přijímacího řízení poznat,“ řekl ředitel strojní průmyslové a elektrotechnické školy Josef Šorm.


Patnácti tříčlennými komisemi prošlo na jeho škole přes dvě stě dvacet uchazečů. Nejen podle Josefa Šorma je mírný převis pro školu prospěšný.


„Můžeme si vybírat a přitom neztrácíme zájemce o studium na příští rok,“ konstatoval Šorm. Zejména elitním školám jedna přihláška odlákává zájemce, kteří raději sází na jistotu.


„Pro uchazeče o studium na středních školách zveřejňujeme tabulku o orientačních počtech volných míst pro druhé kolo přijímacího řízení,“ uvedl mluvčí krajského úřadu Jiří Langer.


Podle zákona musí vedení středních škol vydat do sedmi dnů od konání přijímacího řízení rozhodnutí o přijetí či nepřijetí uchazeče.


Do druhých kol již mohou dnešní deváťáci podat neomezený počet přihlášek. „Počty nově přijatých uchazečů do prvních ročníků středních škol se dozvíme až po 15. červnu,“ uvedl Langer.


Pouhá jedna možnost uspět podle odborníků psychice žáků nepřidá. „Situace je ale rok od roku lepší,“ tvrdil ředitel Pedagogicko–psychologické poradny Vladimír Píša.


„Důležité je vzít při prvním neúspěchu rozum do hrsti a obtelefonovat další vytipované školy,“ dodal Vladimír Píša.


Za zbytečně stresující a omezující považuje státem nastavený systém i největší regionální zřizovatel středních škol – Liberecký kraj. Zároveň upozorňuje, že přísné regule jsou o to více nesmyslné, když se přihlédne k demografickému vývoji populace.


„S nadsázkou lze říci, že brzy budeme děti přemlouvat, aby šly studovat,“ řekl náměstek hejtmana pro školství Petr Doležal. Nejpříhodnější by podle něj bylo, kdyby děti a rodiče měli ruce ohledně výběru školy zcela volné.