„Jedou, bacha auta jedou,“ křičí děcka, která se na kolech proplétají mezi šikanami a betonovými zátarasy. Šlápnou do pedálů a než dlouhá kolona aut v čele s dvěma kamiony dojede k zúženému místu, jsou bezpečně na zahradě.

Nová adrenalinová hra? Nikoli. Prázdninová realita obyvatel Václavic. Do nebezpečné a nepříjemné situace je uvrhl celý řetězec událostí, na jehož konci je obousměrná objížďka Chrastavy právě přes Václavice. Viník se hledá těžko, pokud by se mělo ukázat prstem, pak na loňskou povodeň. Ta totiž odnesla strategický most v Chrastavě a pozdržela rekonstrukci pro dopravu stejně klíčové Pobřežní ulice. Most byl nahrazen provizorním, jenže ten po necelém roce dosloužil. Nový provizorní bude brzy, ale kamiony na něj stejně nebudou vpuštěny. A tak se pro příští nejméně měsíc a půl musí Václavičtí smířit s útrapami.

„Ve Václavicích nejsou žádné chodníky, všechno se odehrává na silnici,“ vysvětluje situaci obce, jejíž zástavba se skutečně jako had vine kolem zmíněné komunikace, Iva Červená. Jako předsedkyně Osadního výboru Václavice byla minulý čtvrtek na jednání v Chrastavě, ale:

„Vůbec jsme tam nemuseli chodit, jen nám oznámili, že se bude jezdit přes nás,“ stěžuje si Iva Červená a dodává: „Od loňské povodně je řada domů poškozená, i ten náš má praskliny. Nechala jsem si udělat posudek od statika, v něm se říká, že těm prasklinám kamiony nesvědčí a že se může situace našeho domu dramaticky změnit. Kamiony naše podmáčené domy ničí!“

Liberecký deník je na Facebooku. Připojte se

Od minulého týdne, kdy bylo opět několik sklepů zatopeno, se situace přiostřuje. „Ze shora žádná pomoc a dole doutná vztek,“ přibližuje Iva Červená náladu ve vsi. Její obyvatelé nemají strach jenom o své děti a domy. Život jim komplikuje také fakt, že objížďka je řízena semafory s třináctiminutovými intervaly.

Václavičtí jsou totiž závislí na autobusové a osobní dopravě. V prvním případě zpožděné linky nenavazují na další spoje, v případě druhém brnká dlouhé čekání u semaforů na už tak napjaté nervy místních řidičů.

„Kamiony jezdí i v noci, to pak slyším, jak se dům při průjezdu třese,“ přibližuje Iva Červená. „Navíc oni v noci ani na semaforech nestojí.“

Objížďka objížďky

I my zkoušíme projet Václavice a poctivě čekáme, než se objeví zelená. První jede policejní auto, které je tu ale náhodou. Za ním dva kamiony, pak naše šňůra osobáčků. Uprostřed Václavic se náhle rozblikají varovná světla u těch, kteří jedou před námi. V protisměru jede další kamion!! Couvá. Jeho skříň učeše živý plot nejbližšího domku, jinak se naštěstí nic nestane. Neumíme si představit, že by se v tuto chvíli mezi automobilovými obry proplétali malí cyklisté…

Byl to omyl, nebo řidič nerespektoval semafor? Když v půlce Václavic odbočujeme na Pekařku a dál do Bílého Kostela, dojde nám, že možná existuje i třetí možnost. Ve chvíli, kdy nás další velký kamion málem smete do příkopu. Místně znalí řidiči totiž nemusí nutně po vyznačené a řízené objížďce. Cestu si zkrátí a semaforům se jednoduše vyhnou.

Jediné řešení?

S objížďkou přes Václavice nesouhlasí také starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta. Ten navrhuje zachovat jednosměrný provoz na novém mostu v Chrastavě a do Václavic pustit kamiony také jen v jednom směru – tak, jak to bylo od loňských povodní dosud.
Martin Sepp, krajský radní pro dopravu, vysvětluje, v čem je problém: „Nový provizorní most pro Chrastavu poskytně správa hmotných rezerv. Ale jen pokud budeme garantovat, že se s ním nestane to, co s jeho předchůdcem. Ten byl totiž nadměrnou dopravou zcela zničen.“ Jistou naději Václavickým ale přeci jenom dává:

„Pokud chrastavský starosta Canov ustoupí od svého požadavku, že na mostě bude i chodník pro pěší, který vychyluje dopravu z prostředku mostu, budeme o možnosti vpuštění kamionů na most ještě jednat.“

„Já už jsem se chodníku dávno vzdal, já bych toto řešení přivítal,“ nechápe Michael Canov. „Navíc s tím neměl ani předtím nic společného. Statici říkali, že tak zničený vojenský most ještě nikdy neviděli. Na tu váhu prostě nejsou stavěné!“

Kamiony z Benteleru

Kolaps dopravy v Chrastavě, Václavicích a blízkém okolí nechtěně zavinila firma Benteler, do které zmíněné kamiony pendlují. Mnozí také poukazují na to, že kamiony jezdí přetížené a způsobily tím zničení původního provizorního mostu.

„V žádném případě kamiony nepřetěžujeme,“ říká ředitel chrastavské pobočky německé firmy Benteler Petr Marijczuk a dodává: „Jako firma uděláme vše pro to, abychom situaci neeskalovali. Nabídli jsme Krajské správě silnic, že pokud naše kamiony přeci jenom vpustí na nový provizorní most, vezmeme i svůj díl zodpovědnosti za jeho případné poškození. “

Nebylo by jednodušší dopravu do firmy po dobu, než bude opravena Pobřežní ulice, řešit vozy s menší tonáží? „Ne, to by neúměrně zvedlo počet vozidel,“ odmítá toto řešení ředitel Benteleru. Připomíná také nezpochybnitelný fakt, že Benteler patří k největším zaměstnavatelům na Chrastavsku a že z jejich sedmi set zaměstnanců není žádný „agenturní“. Jinak řečeno, jde o místní.

„Sami jsme museli řešit škody po loňských povodních, z nichž byli majitelé nervózní,“ naznačuje obavy o zachování zaměstnanosti v Chrastavě a okolí Petr Marijczuk. Že z tohoto důvodu vychází firmě vstříc, připouští i krajský radní Martin Sepp.