Do obchodu s mobilem. Plastové věrnostní kartičky nahrazují aplikace

Prodavačka, pokladní - Ilustrační foto

Prodavačka, pokladní - Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

​Doba se mění. Místo peněženek přetékajících plastovými kartami, jimiž zákazníci prokazovali „věrnost“ obchodním řetězcům, přicházejí ke slovu mobilní aplikace. Ke informacím o zboží se tak lidé stále častěji „proklikávají“ přes svoje chytré telefony. Podle odhadu Svazu obchodu a cestovního ruchu už s obchody takto komunikuje zhruba polovina zákazníků v Česku. 

Při nakupování přitom aplikace využívají zejména zákazníci mladší a střední věkové kategorie. Moderním trendům při nákupech ale podléhají i senioři. „Stále více starších zákazníků už dokáže využívat celou řadu funkcí chytrého telefonu,“ řekl mluvčí Penny Tomáš Kubík. Každý měsíc tomuto řetězci přibývají desítky tisíc uživatelů jejich digitální aplikace. Jen u Penny zákaznickou kartu v nějaké formě využívá přes 1,5 milionu zákazníků. ​

Ilustrační foto
Otevírací doba o svátcích v červenci: Lidé jsou zmateni, obávat se ale nemusí

Společnost Lidl zákazníkům nabízí aplikaci Lidl Plus s QR kódem, který stačí přiložit ke speciálnímu skeneru. Mohou využít slevy i elektronické opisy účtenek. Zůstávají uložené v historii nákupů a usnadní případné reklamace zboží. „Mobilní aplikace nám umožňují rychleji inovovat a efektivněji komunikovat,“ pochvaluje si mluvčí Lidlu Tomáš Myler. Například Tesco svůj věrnostní program Clubcard rozjelo již v roce 2010. Nyní jej ve formě plastové karty i mobilních aplikací využívá přes 1,2 milionu lidí. Pro starší zákazníky, kteří chtějí klasickou plastovou kartu, nadále zůstává možnost registrace formou papírového dotazníku. 

Řetězce oslovené Deníkem zdůrazňují hlavně ekologický rozměr využití aplikací. Zákazníci si v nich mohou nastavit, aby jim obchod vystavoval účtenky jen v elektronické podobě. „Pokud by si novou funkci aktivoval jeden zákazník z pěti, úspora by ročně činila až 22 tun papíru,“ upozorňuje Myler.​

Zatím největší automatickou prodejnu otevřel COOP v úterý v Českém Krumlově.
Druhá automatická prodejna v Česku otevřela. Lidé si nakoupí v Českém Krumlově

Výhody aplikací ale využívají i samotní obchodníci. „Díky datům získaným z aplikací lze dobře plánovat sortiment, investice do rozvoje prodejen i spolupráci s dodavateli,“ popisuje prezident svazu obchodu Tomáš Prouza.

Navzdory nástupu moderních technologií mají stále své místo při lákání zákazníků do obchodů i klasické tištěné slevové letáky. Mnozí lidé jsou totiž přehlceni neustálými on-line reklamami a nabídkami, raději si přečtou, kde mohou ušetřit. „Letáky těží z praktičtějšího formátu a přehlednosti výběru akčních položek,“ uvedl Jaroslav Staněk, obchodní ředitel společnosti Česká distribuční, dceřiné společnosti Vltava Labe Media. Firma je největším distributorem letáků s akčními slevami v tuzemsku. Zpracovává i analýzy promočních akcí. Průměrná sleva zboží koupeného díky letákům se i letos vzdor rekordní inflaci pohybuje kolem třiceti procent.

Vybrali jsme pro vás

Zprávy odjinud