Největší tuzemský dopravce České dráhy (ČD) nyní hodlá staré vlaky z tuzemských kolejišť stahovat. V horizontu deseti let plánuje investovat 100 miliard korun právě do obměny vozového parku. Jenže podle odborníků je dluh z minula obrovský. „Česká železnice doplácí na dlouholeté podfinancování,“ říká expert na železniční dopravu a zároveň předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp. „Pořád je to to stejné a dalších deset či dvě desetiletí bude. Zkrátka chybí politická vůle se stavem železnice něco udělat,“ myslí si Šíp.

Správa železnic v roce 2023 investuje 70 miliard na dokončení rozdělaných akcí a také na zahájení nových významných staveb.
Na opravu vlakových nádraží letos půjde rekordní částka. Už se ví, na která

Na lokálních tratích však aspoň dílčí změna nastane. Od poloviny roku začne ČD stahovat legendární „motoráky“ řady 810. Některé jezdí stále v původní verzi. České dráhy je nahradí motorovými jednotkami nové řady 847 od polské společnosti Pesa. „Předány budou do provozu ve Středočeském, Jihočeském a Pardubickém kraji a na Kraji Vysočina. Dodávky budou pokračovat v roce 2024, kdy budou dodány také na tratě Královéhradeckého kraje. Celkem je nyní objednána výroba 66 jednotek,“ říká mluvčí ČD Lukáš Kubát.

Nové motorové vlaky mají přilákat cestující. Oproti těm současným nabídnou vyšší komfort. Kromě 115 míst k sezení mají klimatizaci, wi-fi, a také klasické zásuvky s napětím 230 V či s koncovkami USB pro dobíjení elektroniky. Místo bude i pro přepravu jízdních kol.

Z prohlídek lůžkových a lehátkových vozů českých drah pro noční dopravu na hlavním vlakovém nádraží v Praze.
Vyšší komfort, vyšší cena. České dráhy představily modernizované noční vlaky

Ještě letos České dráhy postupně začnou posílat do provozu také nové RegioPantery od Škody Transportation. Devět dvouvozových elektrických jednotek by mělo být nasazeno na Vysočině a v Moravskoslezském kraji. Sem poputují i dvě třívozové soupravy. Dalších 24 třívozových jednotek poputuje do Olomouckého kraje.

Nové soupravy musí počkat

Na další nasazení modernějších vlaků si budou muset cestující počkat. Národní dopravce sice koupil za 12,995 milionů eur (zhruba 320 milion korun) jedenáct motorových jednotek známých jako RegioSpider od švýcarsko-německé firmy Stadler, jejich nasazení se ale letos neplánuje.

V roce 2023 čekají řidiče změny.
Co přinese rok 2023 v dopravě? Změny budou na dálnicích, železnicích i na vodě

„Všech jedenáct vozidel nyní absolvuje periodickou obnovu u prodejce, při které budou instalovány bezbariérové toalety. Po dohodě s objednavatelem budou vozy vybaveny wi-fi, elektrickými zásuvkami, informačním systémem a dojde také k úpravě barevného provedení laku. Vzhledem k těmto změnám a schvalovacímu procesu v České republice se předpokládá zahájení provozu v první polovině roku 2024,“ vysvětluje Kubát. Jezdit by měly v Ústeckém a Středočeském kraji. Po jejich nasazení se flotila rozroste na 67 kusů.

Investice do modernizace vozového parku chystají i další dopravci. RegioJet nasadil od prosince v Ústeckém kraji nové elektrické jednotky od společnosti Pesa. „Po nových vozech Astra a lokomotivách Traxx, jsou jednotky PESA již třetí nový typ vozidla, který se nám podařilo v České republice nasadit do provozu, a zvýšit tak pohodlí pro cestující,” dodává finanční ředitel RegioJet Petr Kohoutek.