Už v březnu bylo zhruba 15 procent firem v automobilovém průmyslu přinuceno propouštět a v průběhu dubna tuto otázku řeší dalších 42 procent firem. Všechny tři tuzemské automobilky v polovině března odstavily výrobu. Znovu vyrábí jen nošovický Hyundai, který rozjel linky 14. dubna, Škoda chystá spuštění výroby 27. dubna a TPCA 4. května.

On-line reportáž ke koronaviru najdete ZDE

Celkově lze kvůli odstávkám v březnu a dubnu očekávat propad výroby v Česku až o 170 tisíc motorových vozidel. Jde zhruba o 12 procent celkové roční produkce, toto číslo bude podle SAP navíc v průběhu roku dál narůstat.

"Nelze očekávat návrat k normálnímu chodu, aniž by byla přijata rychlá a robustní opatření. Proto bychom v jednáních měli pokročit od opatření podporujících zastavený průmysl směrem k opatřením, která podpoří obnovení výroby a prodeje. Nelze přitom usuzovat, že obnovením produkce finálních výrobců vozidel automaticky dochází k plnohodnotnému obnovení výroby celého automobilového řetězce," uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Zásadní opatření

Sdružení považuje za zásadní zejména prodloužení platnosti programu Antivirus, spuštění programu záruk za komerční úvěry pro velké podniky či úpravy DPH. Dále navrhuje nastavit funkční pravidla pro přeshraniční pohyb specializovaných expertů, pravidelně dojíždějících zaměstnanců a řídicích pracovníků, nutné služební cesty bez povinné karantény a přijetí opatření pro restart trhu s vozidly.

Automobilky připomněly, že při silně proexportním zaměření české ekonomiky, kdy jen roční export automobilového průmyslu přesahuje 920 miliard Kč, je klíčová aktivní role zástupců ČR při jednáních v EU. Musí to vést ke koordinovanému a bezpečnému znovuobnovení výroby a k cílené strategické podpoře obnovy tržního a regulatorního prostředí.

Vzhledem k často mohutnější pomoci firmám a opatřením na rozjezd trhu v okolních zemích se může podle SAP rovněž zhoršovat konkurenceschopnost firem českého automobilového průmyslu. Stejně tak se může snižovat bezpečnost a zvyšovat emise vozového parku ČR, uvedlo sdružení.

Výroba aut v 1. čtvrtletí klesla o 11 procent 

Výroba osobních aut v Česku podle SAP klesla v 1. čtvrtletí o 11 procent na 322 908 vozů. V březnu po propuknutí koronavirové epidemie klesla o 47.452 aut, tedy o více než 36 procent.

"Celkově lze kvůli odstávkám v březnu a dubnu očekávat propad výroby v Česku až o 170 tisíc motorových vozidel, tedy zhruba o 12 procent celkové roční produkce, toto číslo bude navíc v průběhu roku 2020 dále narůstat," uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Škoda Auto vyrobila od ledna do března 213 575 vozů, což znamená pokles o 7,7 procenta, v TPCA klesla produkce o 9,4 procenta na 53.233 vozů a v Hyundai se snížila o 23 procent na 56.100 vozů.

Výrobce nákladních aut Tatra dodal na trh 306 vozů, produkce autobusů se od ledna do března zvýšila o 8,4 procenta na 1284 vozidel. Produkce motocyklů u jediné tuzemské značky Jawa klesla o 80 procent na 118 strojů. Také ve výrobě přípojných vozidel se naplno projevil výrazný propad poptávky, když segment klesl o 9,8 procenta.