Ze závěrečné zprávy, kterou drážní inspektoři tento týden zveřejnili, vyplývá, že nehodu zavinila nepozornost strojvedoucího. Ten se podle své výpovědi domníval, že s vlakem jede na sousední průjezdnou kolej. To, že měl výhybku postavenou na kolej kusou, zaregistroval až 90 metrů před návěstidlem, které u zarážedla trvale signalizuje „stůj“.

ZAČAL BRZDIT POZDĚ

Teprve v této vzdálenosti zahájil rychločinné brzdění. „To znamená v místě, kde vzhledem k rychlosti vlaku, vzdálenosti k návěstidlu a povětrnostním podmínkám již nebylo možné s vlakem zastavit,“ konstatuje zpráva. Aby se strojvedoucí nehodě vyhnul, musel by začít brzdit alespoň 101 metrů před návěstidlem.

Vlak narazil do zarážedla při rychlosti 10 kilometrů v hodině, následně vykolejil a zastavil až po 3,5 metrech na nástupišti. Ačkoli ve vlaku cestovalo zhruba 60 cestujících a vlak skončil v místech, kudy běžně chodí lidé, nehoda se obešla bez zranění. Na soupravě vznikla škoda 330 tisíc korun, na zařízení dráhy pak 224 tisíc korun.

SNÍH ZA TO NEMOHL

Vzhledem k počasí se nejprve spekulovalo, zda za nehodu nemohl například sníh či led. To ale zpráva vyloučila. „Povětrnostní podmínky měly negativní vliv na brzdící účinek vlaku, avšak neměly přímý vliv na samotný vznik události,“ uvedla inspekce, podle které si byl strojvedoucí ztížených podmínek vědom a způsob jízdy jim měl přizpůsobit.

Nehodou se zabývají také policisté, jejich vyšetřování ovšem ještě u konce není. „Nehodu šetří Služba kriminální policie a vyšetřování v Liberci a případ není stále uzavřen,“ sdělila policejní mluvčí Vladimíra Šrýtrová.