Jenže pak čekáte týden, dva, tři. A nic. Zboží nikde. To se stává stále častěji a stalo se to i ženě z Jablonce nad Nisou. V jednom z internetových obchodů si objednala flash disk a nový televizor.

„Zboží zaplatila převodem ze svého účtu, čekala, čekala, ale zboží se nedočkala. Chtěla kontaktovat zasílající firmu, ale zjistila, že její stránky již neexistují a zástupci firmy již s nikým nekomunikují,” popsala problém dvaatřicetileté ženy mluvčí liberecké policie Ludmila Knopová. Šest a půl tisíce korun tak podvedená žena už nejspíš neuvidí.

A dalších podvedených je dost. Jiná žena, tentokrát z Liberce, si vybrala nový sporák. Teď nemá ani ten ani peníze. „Prostřednictvím bankovního převodu na účet zaplatila částku téměř pět tisíc korun a čekala na dodání slíbeného zboží. Čas plynul, ale objednaná a zaplacená věc nepřicházela,” řekla Knopová. Firma přestala komunikovat, a žena se tak obrátila na policii.

Právě kvůli přibývajícím podvodům policisté před neuváženými nákupy přes internet varují. „Doporučujeme občanům, kteří chtějí využít lákavých nabídek internetových obchodů, aby při placení volili formu placení na dobírku a vybírali si raději ověřené firmy,” připomněla mluvčí, na co si dát pozor. Obezřetnost je na místě, podvodníci si totiž nacházejí stále nové a nové možnosti, jak z lidí peníze dostat.

Krádež identity

V poslední době se například objevují takzvané krádeže identity. A může jít i o identitu zavedené firmy. Případný zákazník je na stránkách obchodu a bez podezření si objedná zboží. Jenže ouha, podvodníci vytvořili identické stránky. „Lidé jsou po celou dobu internetové komunikace přesvědčeni o komunikaci se zástupci renomované firmy. To, že se stali obětí podvodu, se dozvídají často i s odstupem několika týdnů,” uvedla Pavla Kopecká z preventivně informačního odboru policie.

Že něco není v pořádku, by mělo člověka trknout ve chvíli, kdy po něm obchodník požaduje vysokou zálohu. To si skutečný obchodník nedovolí a vždy dá na výběr z několika možností platby.