„Je to příšerné, chovají se jak zvěř. To si nikdo neumí představit,“ říká při vzpomínce na poslední jízdu autobusem stále roztřeseným hlasem obyvatelka Kryštofova Údolí, která si nepřála zveřejnit své jméno. „Nezlobte se, ale bojím se jich,“ vysvětlila. Domů raději jezdí linkou ČSAD, i když má městskou kartu. „Připlatím si, v šestnáctce mě už nikdo neuvidí,“ dodala.

Dopravní podnik o situaci ví a aktivně se jí snaží řešit. „Ti lidé si lístky nekupují, proto jsme na zastávkách v blízkosti ubytovny zavedli nástup jen předními dveřmi,“ uvedla mluvčí Dpml Martina Poršová. To se však moc neosvědčilo, došli si na zastávku, kde mohli zase nastoupit načerno.

Proto se v rizikových spojích situace tak vyhrotila, že s řidičem jezdí městští strážníci, kteří dohlížejí na pořádek. „To už se osvědčilo víc, přesto po prázdninách nepřizpůsobivým otrnulo a situace je opět kritická,“ uvedla mluvčí.

Trest i pro řidiče

Školáci z ubytovny dokonce v autobuse šikanují své vrstevníky. „I tento případ se objevil, je to skutečně šílené,“ uvedla mluvčí. Jako trest berou jezdit do Machnína i sami řidiči. Při nástupu předními dveřmi jsou první na ráně. „Ti už si také vyslechli, několikrát museli volat policii, když se je snažili napadnout,“ dodala mluvčí.

Problémy na lince se datují od doby, kdy se do Machnína přestěhovali občané z neblaze proslulé ubytovny Kovák v Chrastavě. To bylo v dubnu letošního roku. Od té doby je situace špatná. „Dopravní podnik nás poté požádal o pomoc a vyšli jsme vstříc. V autobusech se pohybuje jeden a někdy dva strážníci,“ uvedla mluvčí strážníků Daniela Bůšková.

Nejhůře odpoledne

Pokud jsou strážníci ve voze, je klid. „Když vidí uniformu, nic si nedovolí,“ vysvětlila Bůšková. Strážníci ale nemohou jezdit v autobusech do nekonečna. Vždy když jezdit přestanou, problémy se zhorší. „Nedá se nic dělat. Máme s dopravním podnikem dobré vztahy a chceme chránit lidi,“ řekla mluvčí.

Podle Dpml jsou nejhorší spoje odpoledne, kdy se vrací nepřizpůsobiví z města ze svých pochůzek nebo ze školy. „Vytipovali jsme, že nejhorší spoj je ten v půl čtvrté, u něj máme posílenou bezpečnost,“ vedla Poršová. Podobná situace, by mohla nastat na jiných linkách. Nepřizpůsobiví se stěhují na periferie a z nich se chtějí dostat do centra města.