Zelené světlo zasáhlo kokpit jednoho z nejznámějších dopravních letadel Boeing 777 letícího na lince Honkong – Paříž ve středu ve večerních hodinách. K ohrožení posádky nebo k poruše letadla nedošlo. „Oznámení přišlo z operačního střediska Řízení letového provozu Praha ve 22:40, na místo okamžitě vyjeli policisté," řekla mluvčí policie Ludmila Knopová.

Frýdlantští policisté  v terénu pátrali po zdroji zeleného paprsku. Do akce zapojili i speciální policejní vrtulník. „Zjistit místo, odkud paprsek vyšel, se však nepodařilo," podotkla Knopová.

LASEROVÉ ÚTOKY NA PILOTY

Statistika uvádí, že počet laserových oslnění na českém území nebo zaznamenaných českými piloty byl v roce:

2010 – 65 případů
2011 – 36 případů

LETOS JIŽ 50 případů

A jak dále uvedla, zatím nepadlo na nikoho a na nic žádné podezření, v současné době se zjišťuje o co skutečně mělo jít. Pravděpodobně by mohlo padnout podezření z ohrožení letového provozu.

Policie proto žádá všechny možné svědky této události o informace a aby zavolali na linku  158.

Oslňování pilotů dopravních letadel zeleným nebo i jiným laserem není v našem státu žádnou novinkou. V oblasti Libereckého kraje jde ale o vůbec první případ. „S ničím podobným jsme se dosud nesetkali," řekla Knopová.

Letadlo, které se ve středu večer pohybovalo nad Frýdlantským výběžkem bylo v osudný okamžik ve výšce 11 kilometrů. „Letoun byl poměrně nízko, mohlo proto jít i jen o oslnění z nějaké blízké diskotéky," tvrdí inspektor Josef Procházka z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Nejhorší je zelený

Podle inspektora je na trhu nesmírné množství laserů a ukazovátek, které jsou i v různých barvách. Všechna jsou pro lidské oči velmi nebezpečná. „Nejnebezpečnějším  laserem je právě zelený, ten škodí nejvíce," uvedl Procházka. V posledních třech letech začala fungovat mezi pilotem, řízením leteckého provozu a policií spolupráce pro odhalení zdroje oslnění.

„Slouží k tomu jedno speciální tlačítko, které dokáže v určité vzdálenosti určit místo odkud paprsek vychází. V okamžiku, kdy je pilot takto oslněn a tlačítko sepne, řízení leteckého provozu zalarmuje policii. Ovšem chytit a dokázat pachateli úmysl, je velmi složité. Za tři roky, co toto funguje jsme chytli a usvědčili pachatele ve dvou případech. Byli jimi chlapci ve věku 13 a 16 let," doplnil inspektor Josef Procházka z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.