Liberecký kraj

Inspektoři provedli na území kraje dvanáct důkladných kontrol zaměřených na plnění povinností prodávajícími vyplývajících ze zákona o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů. Výsledky uskutečněných kontrol jsou alarmující. Pracovníci inspekce totiž zjistili různá pochybení u sedmi prodejců.

„U šesti z nich jsme pro zjištěné nedostatky podali návrh na zahájení správního řízení," informovala zástupkyně ředitelky ČOI inspektorátu Ústeckého a Libereckého kraje Veronika Futóová. Zároveň dodala, že u zbývajícího jednoho prodejce byla udělena pokuta formou příkazu na místě. Podle Futóové šlo o podnikatele z České Lípy, který se prohřešil tím, že u nabízeného zboží měl anglický návod, nikoliv český. Od inspektorů dostal pokutu ve výši tisíc korun.

„Jednotlivé kontroly jsou prováděny cíleně v obchodech, u kterých lze předpokládat, že při své činnosti nedodržují předpisy," vysvětlil mluvčí České obchodní inspekce Denis Gaidoš. Podle Futóové se hodně kontrol uskutečňuje na základě podnětu ze strany spotřebitelů, kteří byli nějakým způsobem prodejci poškozeni.

Zjištěné nedostatky

V pěti případech zjistili inspektoři nekalé obchodní praktiky. Setkali se buď s uvedenými nepravdivými údaji v obchodních podmínkách, nebo s neinformováním spotřebitelů o jejich právech vyplývajících z kupní smlouvy.

„Nedostatky jsme zjistili i v informacích o reklamaci, jak a jakým způsobem probíhá, ale i v rámci odstoupení od smlouvy. U internetových obchodů lze totiž odstoupit od smlouvy do čtrnácti dní," uvedla Futóová. Prodejci v těchto případech chybně podmiňovali vrácení zboží v nerozbaleném stavu, tedy v původních obalech.

Oproti kontrolám předváděcích akcí nezjistila ČOI u internetových prodejců žádné agresivní praktiky vedoucí k uzavření kupní smlouvy. Inspektoři se setkali i s různými klamavými praktikami. Mezi nejčastější prohřešek patřilo nedodržení dodací doby. „Prodejce uvedl, že zboží zákazník dostane třeba do čtrnácti dní, ve skutečnosti ale na něj čekal i dva měsíce," podotkla Futóová. Zároveň se inspektoři setkali i s chybějícími informacemi o samotném prodejci, kde u fyzické osoby musí být uvedeno jméno a příjmení, bydliště a IČO. U právnických osob je nutné mít uvedený název firmy, adresu sídla a IČO.

Mezi ty méně závažné prohřešky patřilo nesprávné účtování, kdy se lišila cena uvedená na zboží s cenou, za kterou zákazník zboží zakoupil. Mnohdy chyběly i české návody.

„Spotřebitelé se na nás mimo jiné obrací s problémy ohledně vyřizování reklamací. Prodejci je buď v zákonném termínu třiceti dní nevyřídí vůbec a nebo lhůtu reklamace protahují," popsala Futóová.

Kontroly inspekce plní svůj účel

Pracovníci ČOI se kontrolami prodejců zabývají pravidelně. Ne všichni se však z pokut za zjištěné nedostatky ponaučí. „Většina prodejců poruší zákon z důvodu neznalosti a následně vše napraví. Opakovaně se ale setkáváme i s hříšníky, kteří se z pokut neponaučili. Z jejich strany se tak může jednat o úmyslné porušování předpisů," upozornila Futóová s tím, že inspektoři je kontrolují i několikrát za měsíc.

Oproti předchozím čtvrtletím letošního roku ale zaznamenala Česká obchodní inspekce u jednotlivých internetových prodejců v Libereckém kraji zlepšení.