„Jsem majitelkou poloviny rodinného domu a po manželově smrti jsem na všechno sama. Přes dobrou známou jsem sehnala zedníka, který se nabídl, že provede opravy,“ popisuje Krista Čechová. Zadání práce bylo jasné: obložit sprchový kout, položit dlažbu před hlavní vchod do domu, položit dva metry obrubníku a vyspárovat zakončení schodů a zdí, které se časem vydrolilo.

„Uzavřeli jsme oboustrannou dohodu, v níž jsem se zavázala, že mu zaplatím devět tisíc za práci a k tomu proplatím zakoupený materiál,“ upřesňuje Krista Čechová.

Jenže jaké bylo její překvapení, když viděla jeho umění. Venkovní dlažbu položil křivě, spárovací hmota někde téměř chybí, jinde zase přebývá, začištění zdí žádné. Malá velikost obrubníku, který je obložen pořádnou vrstvou betonu. A opět špatně zaspárované obklady u sprchového koutu.

„Odpracoval, pokud to tak vůbec můžu říct, u mě pětadvacet hodin za devět tisíc. To znamená, že jeho výdělek byl tři sta padesát tři korun za hodinu. Podle jeho informace nakoupil materiál za sedm tisíc korun, ale dodnes jsem od něj nedostala fakturu,“ zlobí se Krista Čechová.

Druhý den už nepřišel

Její největší chybou ale bylo, že mu zaplatila dřív, než svou práci dodělal. „Prosil, že nemá na nájem. Bylo mi ho líto, tak jsem mu peníze dala. On je převzal se slibem, že vše dá do pořádku. Jenže druhý den už nepřišel,“ konstatuje Krista Čechová a dodává, že od té doby řemeslník ani nereaguje na její telefonáty.

Deník se snažil kontaktovat i zedníka, aby mu dal prostor vyjádřit se k jeho práci. „Přítel nemá telefon, ale vím o stížnostech paní Čechové. Můžu za něj říct, že si nikdy na něj nikdo nestěžoval a problémy neměl,“ říká družka řemeslníka, která si nepřeje zveřejnit své jméno, ale Deník je zná.

A co na takovou situaci říká zákon? „V tomto případě byla uzavřena ústní smlouva o dílo a cena byla určena odhadem. Zhotovitel by měl objednateli cenu práce a použitého materiálu vyúčtovat. Pokud byly práce provedeny neodborně, může objednatel požadovat odstranění vad,“ vysvětluje Jan Votočka z právního oddělení Sdružení na ochranu spotřebitelů.

„Pokud jde o vady, které nelze odstranit a které brání řádnému užívání, má objednatel právo na zrušení smlouvy a vrácení peněz. Nebrání-li neodstranitelné vady užívání, má objednatel právo na přiměřenou slevu z ceny díla.“ „Doplatila jsme na svoji hloupost. Doufám, že mu takhle získané peníze přinesly radost,“ neskrývá rozčarování Krista Čechová.