O pětatřicet milionů korun se měla na úkor města Česká Lípa bezdůvodně obohatit společnost Vett, která provozovala třináct let až do roku 2008 v České Lípě městskou hromadnou dopravu. V pátek o tom rozhodl po více než sedmi letech zkoumání českolipský Okresní soud. Rozsudek není pravomocný, zástupci dopravce se jeho vyhlášení neúčastnili.

Vett má vrátit i tržby z jízdného

Město po bývalém provozovateli městské autobusové dopravy požadovalo vrácení dokonce sedmdesáti milionů korun, kterými se měl dopravce v letech 2003 až 2006 bezdůvodně obohatit. Zejména na základě znaleckých posudků ale českolipský okresní soud v pátek rozhodl, že na zhruba polovinu žalované částky město nárok nemá.

Kauza se v roce 2013 dostala až k Nejvyššímu soudu ČR, který rozhodl, že smlouva, podle níž dopravce MHD provozoval, je od začátku neplatná a nároky města na vrácení milionů odůvodněné.

„Z důvodu neplatnosti smlouvy nevznikl žalované straně (tedy společnosti Vett pozn. red.) nárok na sjednané plnění, ale pouze právo na kompenzaci za uskutečněné dopravní výkony, rovnající se součtu obvyklých nákladů a obvyklého přiměřeného zisku," popsala českolipská soudkyně Martina Fendrychová, jakým způsobem soud rozhodoval o bezdůvodném obohacení.

Soud podle posudků soudních znalců spočítal, že dopravce by při započítání těchto obvyklých nákladů a přiměřeného zisku získal zhruba 72 milionů 200 tisíc korun. „Naproti tomu město Česká Lípa vyplatilo dopravci na zálohách na krytí prokazatelné ztráty 80 milionů 631 tisíc korun," popsala soudkyně.

K tomuto rozdílu osmi milionů, které dopravce převzal navíc, přičetla soudkyně dopravci k tíži také 27 milionů korun, které vybral jako jízdné od cestujících v České Lípě. „I tržby z jízdného totiž slouží jako zdroj ke krytí ceny dopravního výkonu," zdůvodnila soudkyně Fendrychová.

Jestli je přiznání 35 milionů pro českolipskou radnici dostatečná satisfakce, se teprve uvidí. „Rozsudek musíme nejdříve prostudovat a rozklíčovat, což při složitosti celé kauzy nebude jednoduché a teprve poté městu doporučíme, jak by na něj mělo zareagovat," uvedl po vynesení rozsudku právní zástupce města Česká Lípa.

Soudní spor mezi městem a společností Vett začal už v březnu 2008. Válečnou sekyru ale obě strany vykopaly už v lednu 2007, když dopravce zrušil dvě linky do průmyslové zóny a město rozcupovalo už schválený plán optimalizace MHD.