„Rozšířila se také nabídka muzea na nádraží v Kořenově na Jablonecku, které je zaměřené na historii Zubačky," sdělil Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald, jež zvláštní vlaky na trati vypravuje.

Historické vozy jezdící po ozubnicové trati mají nyní podle Prokeše stejnou barvu, jako když vyjely z výroby. „Dosud měly takovou, jako když je vyřazovaly České dráhy," poznamenal.

Přelakování vozů podle něj stálo asi půl milionu korun, většina nákladů se zaplatila z grantu od ministerstva dopravy a Libereckého kraje. Podle něj také postupně „omlazují" interiér vagonů. Zatím vyměnili a opravili poškozená sedadla, během sezony se bude pracovat i na obložení.

Stejně jako loni i letos pojedou zvláštní vlaky na spojnici mezi Jizerskými horami a Krkonošemi v sedmi termínech. „Je to hranice, jakou jsme jako dobrovolníci schopni zvládnout," vysvětlil ředitel obecně prospěšné společnosti. Pro speciální jízdy dobrovolníci nejčastěji nasazují unikátní ozubnicovou lokomotivu Rakušanka, lokomotivu Hektor, motorový vůz Singrovka, barový vůz Balm Bistro a vozy Balm. Loni se po ozubnicové trati svezlo asi 10.000 lidí.

Od letošní sezony se navíc mohou zájemci svézt na nádraží v Kořenově drezínou z 50. let přezdívanou Hermoch. „Tak se jmenoval poslední traťmistr z Tanvaldu, který s ní jezdil," vysvětlil Prokeš. Na kořenovském nádraží se navíc rozšířilo muzeum o výstavní prostory. „Zatím jsme neměli, kde dělat krátkodobé výstavy," konstatoval ředitel. První výstava je věnována historickým vozům, které dobrovolníci z Železniční společnosti Tanvald opravili.

Provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova začal v roce 1902 a o 90 let později byla železnice vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile.