"Polští partneři měli problémy s financováním provozu, který je vzhledem k potřebě postihnout sezónní výkyvy poměrně nákladný," vysvětlila mluvčí Krajského úřadu v Liberci Markéta Dědková.

Z polské strany byla dokonce vypovězena smlouva o vzájemné spolupráci dopravců. Hrozilo, že vlaky od května nevyjedou. "Po úterním jednání vedení kraje a Dolnoslezského vojvodství bylo domluveno, že vzájemná spolupráce bude pokračovat," oznámila Dědková bez dalších podrobností.

Moderní nízkopodlažní vlaky od švýcarského výrobce Stadler provozované Českými drahami dokáží bez problémů přepravit i jízdní kola. Turistům tak nich nebrání nechat se vyvézt na kopec a třeba přes horské sklářské osady Orle, Jizerku a Kristiánov se přes hory svézt zpět domů. Zastávka Jakuszyce v Novosvětském průsmyku na pomezí Jizerských hor a Krkonoš, která je současně nejvyšším místem železnice v Polsku.

Na letošní letní prázdniny navíc Liberecký kraj přichystal turistům novou možnost přestoupit v Harrachově z vlaku na autobus linky 995 a nechat se vyvézt až na Zlaté návrší poblíž Labské boudy na hřebenu Krkonoš. Odtud se dá pěšky pohodlně dojít zpět do Harrachova, Rokytnice nad Jizerou nebo do polské Sklářské Poruby na zpáteční spoj.