Díky němu se dočká rekonstrukce 5. nástupiště na libereckém nádraží, odkud se vypravují vlaky směrem na Žitavu či Drážďany. Nové zastávky se dočká také Varnsdorf.

V Liberci proběhne rekonstrukce pátého nástupiště včetně nástupištního přístřešku. V přilehlých staničních kolejích se zrekonstruuje železniční svršek. Cestující tak budou moci pohodlněji nastupovat do nízkopodlažních vlaků.

„Práce zahrnou i sanaci železničního spodku, zastřešení nástupiště i zvýšení únosnosti kleneb stávajících podchodů. Kromě toho se provedou přeložky zabezpečovacích, sdělovacích a silnoproudých sítí a zařízení," popsal krajský mluvčí Jiří Langer.

V rámci stavby dojde také k demolici nevyužívaného útulku Českých drah na jižním konci nástupiště a odstranění nefunkčních služebních výtahů. Modernizace železniční trasy v německém příhraničí začala letos v létě, dokončena má být 30. listopadu.

Modernizace vyjde zhruba na 24 milionů korun. Původně byl vyčíslen skoro na šedesát milionů. „Původní náklady ve výši 2,33 milionu eur se podařilo výrazně snížit díky veřejným soutěžím," potvrdil hejtman.

Projekt je velké části financován z evropských fondů z programu Cíl3 Česko-Sasko. Hlavním partnerem projektu je Dopravní svaz Horní Lužice Dolní Slezsko, dalšími pak Správa železniční dopravní cesty a Liberecký kraj. Dodavatelem stavby je firma Chládek a Tintěra.

Největším problémem na frekventované trati z Liberce přes Hrádek nad Nisou do Žitavy ale stále zůstává úsek trati přes polské území.

„Polská strana do svého úseku trati od války neinvestovala, takže rychlé vlaky, které na našem území jezdí i stokilometrovou rychlostí, jezdí mezi Hrádkem a Žitavou přes Polsko dvacítkou," řekl Půta. Česká a německá strana už deset let usilují o modernizaci úseku. Pro Poláky ale není trať prioritou, protože podle mezistátních smluv po ní vlaky jen projíždějí a nesmějí zastavit. Podle odhadu polských drah přijde rekonstrukce tří kilometrů trati na 80 milionů korun.