Trendem významných zahraničních univerzit se proto v posledních letech stalo zpřístupňování předmětů formou tzv. MOOC (masivní online otevřené kurzy).

Ačkoli se české univerzity k trendu on-line studia příliš nepřipojují, existují mezi vzdělávacími institucemi výjimky. Institut CEMI (Central European Management Institut) souhlasí s tím, že tento fenomén výrazně ovlivní podobu univerzit budoucnosti.

Škola pro vytížené pracovníky

Byť by se to mohlo na první pohled zdát, největším přínosem on-line studia není možnost poslechu přednášek z pohodlí domova, nýbrž široká nabídka kurzů i přednášejících z univerzit celého světa. Porovnávání nejen různých názorů či pohledů na danou tematiku, ale i kvality kurzů, pomáhá ve zlepšování studentům i zúčastněným školám. Srovnání pro ně představuje velmi cennou zpětnou vazbu.

Zástupci institutu CEMI, průkopníka on-line studia MBA a předního českého specialisty na manažerské vzdělávací programy s celoevropskou působností, věří, že právě online forma vzdělávání má velký potenciál. „Pomáhá velmi vytíženým manažerům absolvovat obtížné MBA studium, které by si jinak časově nemohli dovolit," míní ředitel institutu CEMI Mgr. Štěpán Mika a dodává: „Naši studenti mají přístup ke studijním materiálům výhradně přes studijní systém Fronter, v rámci kterého komunikují s lektory a spolužáky, ale i získávají informace a materiály ke studiu."

Boom zažívají otevřené kurzy

MOOC (anglicky Massive Online Open Courses) jsou hromadné kurzy pro zájemce z jakéhokoli místa na světě, kde je připojení k internetu. Prostřednictvím MOOC poskytují kurzy prestižní univerzity převážně americké, ale i švýcarské, francouzské, německé, dánské, holandské, francouzské, mexické, čínské, australské nebo japonské. Kromě samotných přednášek jsou studentům k dispozici i další doprovodné materiály, fórum určené k diskuzím se spolužáky a samozřejmě i testy.