Opadávající omítka, chybějící toalety, to jsou jen některé z věcí, s čím se cestující po příjezdu do Turnova na nádraží setkali. Turnov je přitom důležitým železničním uzlem, denně tu projede nebo končí sto vlaků, počet cestujících se počítá na tisíce. Před vánocemi se opravy dočkala vstupní hala, rekonstrukci ale potřebuje celá budova.

„V tuto chvíli jsme před vypsáním výběrového řízení," říká mluvčí ČD Radka Pistoriusová. „Cena rekonstrukce bude známá až po jeho ukončení." Předběžné odhady mluví o dvanácti až patnácti milionech korun. Kdy přesně se s rekonstrukcí začne není zatím jasné. Rozhodně by to ale mělo být ještě letos.

O opravu nádražní budovy přitom město usiluje už několik let. „Jednání s Českými drahami jsou spletitá, padlo už několik termínů, ale vždy z toho sešlo," komentuje starosta Turnova Tomáš Hocke. „Že se něco změnilo, uvěřím, až bude všechno hotové."

Bez záchodků

Otázka modernizace vlakového nádraží v Turnově se řeší už od roku 2009. Kvůli neustálým odkladům tak nemá například sousední autobusový terminál veřejné WC, protože se sociálním zařízením se počítalo právě v budově Českých drah. Cestující tak musí chodit na toalety do nedaleké restaurace, které radnice platí za to, že tuto službu cestujícím poskytuje.

„Toalety poskytla restaurace Albion, která stojí naproti autobusovému nádraží," říká bývalá starostka a současná zastupitelka Turnova Hana Maierová. „Město jí za to platí tři sta tisíc korun ročně, což kromě jiného vzbuzuje závist. Chtěli jsme vybudovat na autobusovém nádraží WC za milion korun, ale díky rekonstrukci vlakového nádraží je ušetříme. Ale tím, jak se oprava nádražní budovy odsouvala, tak samozřejmě pro cestující to až takový komfort není."

Kromě důstojného sociálního zařízení by měla rekonstrukce přinést i nové pokladny, vylepšení zázemí pro cestující, opravu fasády. „Pro Turnov je opravené nádraží jednou z priorit. Chlubíme se tím, že jsme vstupní branou do Českého ráje a na místo toho vystoupí cestující u budovy, ze které padá omítka, dlaždičky a je celá ošuntělá," říká Hocke.

V podobném stavu je ale řada nádražních budov v kraji. Už roky žádají marně o rekonstrukci nádraží například v Hejnicích nebo Raspenavě.